
Gravskötseln har traditionellt bestått av ett ganska likartat utbud hos de flesta begravningshuvudmän. Grundskötsel, penséer, sommarblommor, höstljung och vinterkrans. Det känner vi igen från många ställen. Likriktningen är inte avtalad eller planerad utan mer en fråga om tradition och så-har-vi-alltid-gjort.
Från det att den gamla all-framtids-skötseln försvann på 50/60/70-talet och fondgravarna med fast förskottsbetalning för 25 eller 50 års skötsel fasades ut vid millennieskiftet, har det hänt mycket med förändrade gravskick. Askgravlundar och askgravplatser är populära och ger en färdig ”paket”-grav med enkel, rationell skötsel under hela gravrättstiden. Prisvärda och vackert gestaltade AGL/AGP-gravkvarter har gjort dom traditionella urngravarna mindre attraktiva och kraven på gravstenssäkerhet har också lett till fler återlämnade kist- och urngravplatser.
För den urbana nutidsmänniskan som efterlevande är ”paket”-graven en tidsenlig lösning, särskilt i Sverige. I andra länder utan nationell begravningsavgift ser det lite annorlunda ut. I Tyskland finns det lokala kyrkogårdsavgifter som betalas i samband med dödsfallet och inte genom skatten på förhand.
Allt detta har påverkat omfattningen på förvaltningarnas gravskötsel. Först kom det lite smygande men på många ställen är gravskötseln snabbt minskande. Intäkterna minskar och det blir färre arbetstillfällen för våra säsongsanställda.
En annan fråga i sammanhanget är att serviceverksamheten idag måste gå ihop ekonomiskt och eventuella förluster är det församlingen som får bära. De gamla förlustaffärerna före millennieskiftet belastar förstås begravningsavgiften men nya förluster är alltså en helt annan sak.
Om vi vill säkra en ekonomiskt hållbar gravskötselverksamhet för framtiden och inte minst behålla dom arbetstillfällen gravskötseln ger är det hög tid att göra något åt saken. Nedan följer exempel från genomlysning av serviceverksamheter, där ett flertal frågeställningar uppkommer och en av dom första är; vad efterfrågar kunden?
I traditionella kist- och urngravar brukar efterfrågan vara:
- Ta bort vissna blommor
- Plantering av blommor / lättskötta planteringar
- Granrisläggning
- Ogräsfritt
- Lövräfsning
- Beskärning av buskar & div. växter
- Vårdat utseende
- Jord o Singelpåläggning vid behov
- Bukett el. liknande till bestämd dag (ex födelsedag)
- Vattning och Stentvätt

Det känner ni säkert också igen. Inga konstigheter men i de vanliga gravarna blir arbetet som krävs ofta tidskrävande och ju färre skötselgravar vi har, desto mer ställtider uppstår som fördyrar arbetet ännu mer.
På de modernare ”paket”-gravarna efterfrågar kunden:
- Inte behöva bry sig om identitetstydlighet
- Snyggt och propert
- Plantering av blommor, granristäckning, ogräsbekämpning, vattning
- Skötselfrihet
- Plats för blommor, ljus mm.
- Att det finns ljushållare, vasar, vatten etc. på plats
- Färdigt koncept till fast pris
Behoven skiljer sig rejält. Här kommer den fasta skötseln att vara både billigare och mindre arbetskrävande eftersom hela konceptet är gjort för att uppfylla kundens behov. Men kunden efterfrågar också vissa extraarbeten, både på traditionella gravar och på nya ”paket”-gravar.
Vilka är de extraarbeten som efterfrågas?
- Ansa/beskär växter, ev. ta bort de som vuxit sig för stort
- Plantering av blommor/ Nyplantering
- Ogräsrensning
- Blommor vid högtid
- Tvätt av gravstenar
- Anlägg efter önskemål/ Omgestaltning
- Omsättning av kanter, plattor
- Rätta gravsten
Sedan är frågan om vi har kartlagt kundens behov lokalt och om vi lever upp till kundens behov. Gör vi inte det riskerar vi att kunden röstar med fötterna och väljer bort den för oss viktiga gravskötseln, inte minst på de traditionella och mer kostnadskrävande gravarna. Vi kanske inte heller erbjuder de extratjänster som kunden vill ha.

Vad är kunderna mest nöjda med?
- Helheten
- Ogräsrensningen / Ogräsbekämpningen
- Bra service, vänligt bemötande
- Bra utfört arbete
- Prydligt på kyrkogården
- Fina blommor, bra granris, bra mjuk jord
- Trevligt område
Vad klagar kunden mest på?
- Misskötta gravar (saknar betald skötsel) som sprider ogräs
- Vissna blommor
- Utbud av blommor
- Ej klippta häckar
- Priserna (får ej vad de betalar för)
- Dåligt rensat
- Kaniner
Vad saknar kunden i vårt utbud?
- Stenarbeten, gravstenstvätt
- Vattning
- Lån av verktyg
- Utsättning av ljus
- Tillfälligt iordningställande
- Snabbhet i hantering av önskemål
- Extra arbeten blir ej klara i tid
- Bättre information om vad som ingår o när det utförs
- Delbetalningar av skötsel
Hur ökar vi efterfrågan på kort och lång sikt?
- Förbättra hemsidan, möjlighet till att beställa plats enkelt via nätet
- Marknadsför genom hemsida, broschyrer, tidningar etc.
- Upprätthåller god skötselstandard på befintliga skötselavtal
- Bättre/lättare helhetslösningar
- Större individuella utsmyckningar på gravplatser
- Jobba för att göra det ”inne” att ha en gravplats
- Ljus och vas automater med självbetjäningsfunktion
- Ett färdigt innehåll i skötselpaketet till rimligt pris, attraktiva pakettjänster
- Locka folk med visning av kyrkogården
- Billig grundskötsel
- Omfördela stora gravplatser , stycka ner i enheter som är lätthanterliga samt till en billig peng
- Genom att följa med i tiden o skapa kyrkogårdar som tilltalar kunden
- Think outside the box, nytänkande på kyrkogården
- Förbered kunden redan vid platsvisning, rundvisning på kyrkogården
- Utöka extraarbetena
- Ta reda på vad våra nysvenskar önskar för tjänster (andra religioner/kulturer) speciella kvarter
Vi behöver lära oss mer om kundernas förändrade behov och önskemål för att kunna utveckla en modern och prisvärd serviceverksamhet. I takt med tidens förändrade krav måste förvaltningarna hänga med om inte många arbetstillfällen ska gå förlorade framöver. Nästa vecka fortsätter denna artikelserie i Gröna Trender med ett nytt avsnitt i serien om gravskötsel.
Claes-Anders Malmberg, VD, Acama AB

Låt det blomma – det är vår!
När vi nu är i maj har våren kommit till hela vårt avlånga land. Låt dig inspireras av olika kombinationer med lökväxter så kan du måla med hela färgskalan. […]

Varför blir det inte som jag hade tänkt mig?
Förväntningar på växter och trädgårdsodling […]

Hållbar marksanering – för grön återanvändning av marken
I en perfekt värld går all mark att återställa till sin forna glans, men så är det tyvärr inte (ännu). Det finns markområden som inte kan återanvändas helt utan vidare, men en överraskande stor andel kan faktiskt saneras och bli säker att bygga på […]

Synliggör underhållsbehovet
Underhållsskulden pratades det mycket om redan för 15 år sedan. Det vi redan då visste är att när proppen åker ur flaskan kommer det att välla fram allt möjligt […]

Låt årsklockan styra kyrkogårdsarbetet
Vad är en årsklocka? Det är ett systematiserat schema för arbetsuppgifterna, hur omfattande de är och när de utförs under arbetsåret […]

Grönyteskötsel förädlar anstalter
Svenska anstalter har stor potential att utveckla park och trädgård till attraktiva anläggningar. Klienter erbjuds meningsfull sysselsättning och följer övergripande och levande strategier för utformningen genom enskilda skötselinsatser […]

Använd en elektrisk kistsänkare – spara ryggarna och klara arbetsmiljökraven
Det är dags att prata klarspråk om en viktig vardagsfråga som handlar både om etik och arbetsmiljö. Vid kistgravsättning har vi fem olika möjligheter att sänka kistan […]

Se upp med rasrisken vid återfyllning efter kistgravsättning
Många tror att risken för ras är över när graven är grävd och stämpad, men i själva verket kan den vara som störst vid återfyllningen […]

Restaurering av våtmark – så här går det till
Anläggning, restaurering och underhåll av våtmark är av stor vikt för en levande natur med biologisk mångfald, vilket gagnar oss allihopa, såväl människor som djur. […]

Förändringar i Arbetsmiljöreglerna 2025
Vi på Acama har anpassat våra säkerhetskurser och kursmaterialen enligt det nya regelverket för 2025 […]

Är effektivisering rätt väg att gå?
Kyrkogårdens kärnuppdrag är att begrava de döda och hålla begravningsplatserna i ordnat och värdigt skick. Tror du att det är vårt kärnuppdrag som drar det mesta av våra resurser? […]

Hur hanterar vi dagvattenanläggningar? Dålig skötsel driver upp kostnaderna
Dagvatten, det vatten som rinner av från mark, tak och vägar vid regn eller snösmältning, kan innehålla farliga föroreningar och orsaka stora problem om det inte hanteras rätt […]

Nu när allt ska vara grönt – borde det väl också gälla industrifastigheterna?
Förvaltning av industrifastigheter kräver ett långsiktigt tänk och ett fokus på underhåll och förbättringar av befintliga system […]

Ett år på kyrkogården
Följ med under ett års arbete på våra kyrkogårdar i Solberga pastorat […]

Den överskattade gräsmattan
En gräsmatta ska man bara ha. Och finns det en gräsmatta när man flyttar in i ett hus med trädgård får den ofta vara kvar. Så man börjar gödsla, vattna och klippa.. […]

Julrosor ger hopp om våren
Julrosor som blommar innan det mesta annat är exklusiva men förvånansvärt tacksamma. Trots att vädret kan skifta mellan snö och mildväder så klarar de av strapatserna […]

Vi måste börja jobba smartare
Begravningsavgiften är dyr som den är. Så är det dags igen. Kostnaderna ökar utan att vara kopplade till något effektivitetsmått […]

Digitalisering för effektivare vinterväghållning
Med långa vintrar och snabba väderomslag ställs höga krav på att hålla vägarna säkra och framkomliga, samtidigt som kostnader och miljöpåverkan måste hållas under kontroll […]

Tio trender inom vinterväghållning
Vintern närmar sig med stormsteg och därmed med största sannolikhet även oväder, snökaos och halka. […]

Det finns annat än gräsmatta
Den älskade gräsmattan fyller våra parker, oräkneliga rondeller och även minsta lilla plätt i staden. Men den visar sig vara lika bra för den biologiska mångfalden som en öken, eller ibland till och med sämre. […]

Designa en ätbar trädgård
Ibland får jag frågan om jag kan designa en trädgård med så mycket ätbart jag bara kan få in. Det är en rolig utmaning som också ligger i tiden […]

Är arbetet med den eviga vilans platser värdefullt?
Är begravningsväsendet inte tillräckligt viktigt för att få tillgång till att bygga ut begravningsplatserna, rimligt avståndsmässigt och med rimliga markförhållanden? […]