
Detta är del 2 i en serie om tre artiklar på temat gravskötsel i förändring.
Med förändrat gravskick och skötselfria paketgravar i form av askgravplatser och askgravlundar följer att det är svårare sälja gravskötsel till de traditionella kist- och urngravarna. Faktum är att det är just den arbetskrävande och därmed relativt dyra skötseln av traditionella gravar där gravskötseln minskar mest år för år. Och med detta försvinner också arbetstillfällen på kyrkogårdarna. Gör vi inget kommer behovet av säsongsanställda att minska framöver och förvaltningarna ha färre instegsjobb att erbjuda. Det i sin tur tar bort en viktig rekryteringsgrund till våra fast anställda kyrkogårdsarbetare.
Varför ska man då köpa gravskötsel av förvaltningen? Ja, inte bara för att så har man alltid gjort eller att förvaltningen är den enda som säljer gravskötsel. En kund som inte behöver och rätt värderar våra tjänster den efterfrågar helt enkelt inte gravskötsel utan väljer bort våra tjänster.
Kanske är vårt utbud för dåligt eller priset för högt. Eller kanske har vi aldrig tänkt på att kundens behov ska stå i centrum. När man frågar runt ute på förvaltningarna finns många kunniga svar att få.
Vad gör vi för våra befintliga kunder?
- Svarar och hjälper till vid frågor från kunden
- Visar upp bra resultat o yrkeskunnande på utförd gravvård dvs ge kunden vad dom betalar för
- Ger trevligt bemötande
- Vi har en välskött omgivning
- Tar emot synpunkter/klagomål och åtgärdar önskemålen
- Ger rådgivning (telefon/personlig kontakt)
- Efterfrågar behov av ny skötsel när avtal utgår
Vad gör vi för att få tillbaka före detta kunder?
- Visar upp bra utförda jobb/ visa skillnad på kunder/ej kunder
- Erbjuder förenklad skötsel och andra alternativ
- Förklarar hur bra tjänst de kan få och visa exempel
- Erbjuder nya skötselavtal
- Frågar vad som gjort att de inte är kunder, hjälper till och försöker hitta en lösning som passar kunden.
- Visar intresse, uppmärksammar, lyssna på kunden.
Det är en mycket bra början. Vi är medvetna om vad vi själva gör för att bedriva en aktiv kundvård och få nöjda kunder. Men låt oss formulera en tydlig fråga och säga så här:
Varför ska kunden köpa gravskötsel av oss?
1. Kunnig personal, Bekymmersfritt, Tillgänglighet (personal på plats, Prisvärt, Trevligt bemötande.
2. Duktiga på det vi gör (proffsiga), Ge GRI mer frihet (färre misskötta gravplatser), högre standard generellt (mer personal, mer trygghet), levande kyrkogård.
3. Vi är på plats varje dag, professionella, strategiskt och bra läge, vackra och välskötta områden.
4. Kunden är fri från arbete och ansvar. Bekvämlighet, alltid välskött plats/ professionalitet – trygghet, Man vet vad som händer och när tex. långt borta kunder/gamla, slipper släpa verktyg.
Det är mycket viktigt att föra en aktiv diskussion om dessa frågor ute på förvaltningarna med både chefer, arbetsledare och kyrkogårdsarbetare. Vi får inte bara gå fram i gamla hjulspår och ta för givet att kunderna finns kvar även nästa år. Det hänger mycket på oss själva om den traditionella gravskötseln ska finnas kvar och behövas i framtiden.
Claes-Anders Malmberg, VD, Acama AB

Låt det blomma – det är vår!
När vi nu är i maj har våren kommit till hela vårt avlånga land. Låt dig inspireras av olika kombinationer med lökväxter så kan du måla med hela färgskalan. […]

Varför blir det inte som jag hade tänkt mig?
Förväntningar på växter och trädgårdsodling […]

Hållbar marksanering – för grön återanvändning av marken
I en perfekt värld går all mark att återställa till sin forna glans, men så är det tyvärr inte (ännu). Det finns markområden som inte kan återanvändas helt utan vidare, men en överraskande stor andel kan faktiskt saneras och bli säker att bygga på […]

Synliggör underhållsbehovet
Underhållsskulden pratades det mycket om redan för 15 år sedan. Det vi redan då visste är att när proppen åker ur flaskan kommer det att välla fram allt möjligt […]

Låt årsklockan styra kyrkogårdsarbetet
Vad är en årsklocka? Det är ett systematiserat schema för arbetsuppgifterna, hur omfattande de är och när de utförs under arbetsåret […]

Grönyteskötsel förädlar anstalter
Svenska anstalter har stor potential att utveckla park och trädgård till attraktiva anläggningar. Klienter erbjuds meningsfull sysselsättning och följer övergripande och levande strategier för utformningen genom enskilda skötselinsatser […]

Använd en elektrisk kistsänkare – spara ryggarna och klara arbetsmiljökraven
Det är dags att prata klarspråk om en viktig vardagsfråga som handlar både om etik och arbetsmiljö. Vid kistgravsättning har vi fem olika möjligheter att sänka kistan […]

Se upp med rasrisken vid återfyllning efter kistgravsättning
Många tror att risken för ras är över när graven är grävd och stämpad, men i själva verket kan den vara som störst vid återfyllningen […]

Restaurering av våtmark – så här går det till
Anläggning, restaurering och underhåll av våtmark är av stor vikt för en levande natur med biologisk mångfald, vilket gagnar oss allihopa, såväl människor som djur. […]

Förändringar i Arbetsmiljöreglerna 2025
Vi på Acama har anpassat våra säkerhetskurser och kursmaterialen enligt det nya regelverket för 2025 […]

Är effektivisering rätt väg att gå?
Kyrkogårdens kärnuppdrag är att begrava de döda och hålla begravningsplatserna i ordnat och värdigt skick. Tror du att det är vårt kärnuppdrag som drar det mesta av våra resurser? […]

Hur hanterar vi dagvattenanläggningar? Dålig skötsel driver upp kostnaderna
Dagvatten, det vatten som rinner av från mark, tak och vägar vid regn eller snösmältning, kan innehålla farliga föroreningar och orsaka stora problem om det inte hanteras rätt […]

Nu när allt ska vara grönt – borde det väl också gälla industrifastigheterna?
Förvaltning av industrifastigheter kräver ett långsiktigt tänk och ett fokus på underhåll och förbättringar av befintliga system […]

Ett år på kyrkogården
Följ med under ett års arbete på våra kyrkogårdar i Solberga pastorat […]

Den överskattade gräsmattan
En gräsmatta ska man bara ha. Och finns det en gräsmatta när man flyttar in i ett hus med trädgård får den ofta vara kvar. Så man börjar gödsla, vattna och klippa.. […]

Julrosor ger hopp om våren
Julrosor som blommar innan det mesta annat är exklusiva men förvånansvärt tacksamma. Trots att vädret kan skifta mellan snö och mildväder så klarar de av strapatserna […]

Vi måste börja jobba smartare
Begravningsavgiften är dyr som den är. Så är det dags igen. Kostnaderna ökar utan att vara kopplade till något effektivitetsmått […]

Digitalisering för effektivare vinterväghållning
Med långa vintrar och snabba väderomslag ställs höga krav på att hålla vägarna säkra och framkomliga, samtidigt som kostnader och miljöpåverkan måste hållas under kontroll […]

Tio trender inom vinterväghållning
Vintern närmar sig med stormsteg och därmed med största sannolikhet även oväder, snökaos och halka. […]

Det finns annat än gräsmatta
Den älskade gräsmattan fyller våra parker, oräkneliga rondeller och även minsta lilla plätt i staden. Men den visar sig vara lika bra för den biologiska mångfalden som en öken, eller ibland till och med sämre. […]

Designa en ätbar trädgård
Ibland får jag frågan om jag kan designa en trädgård med så mycket ätbart jag bara kan få in. Det är en rolig utmaning som också ligger i tiden […]

Är arbetet med den eviga vilans platser värdefullt?
Är begravningsväsendet inte tillräckligt viktigt för att få tillgång till att bygga ut begravningsplatserna, rimligt avståndsmässigt och med rimliga markförhållanden? […]