Vinterväghållningen har blivit allt svårare att förutse, bemanna och betala. Det låter inte bra, eller hur? Men det är väldigt sant.
Vinterperioden blir samlat lite kortare men väderextremerna blir samtidigt fler. Det gör det svårt att bestämma beredskapsbehovet i form av personal och maskiner. Hur många enheter och hur många veckor? Ska vi lägga oss på en miniminivå och satsa på att ta in förstärkningsresurser vid behov? När det väl blir utryckning kan det vara svårt att få resurser, inte minst för att klara extremväder.
Varannandags-vinter är också jätteknepigt. Den ena dagen snöar det och den andra töar det. Mer renodlad halkbekämpning och mindre samtidig snöröjning och halkbekämpning leder till mindre insatstid och mer ställtid för fram- och återkörning, materialhämtning mm. De fasta kostnaderna utgör vanligen mer än 25% av de totala vinterkostnaderna och tendensen är stigande.
Vi behöver digitala stödsystem för väderprognoser, utkallning och ruttstyrning mycket mer nu än tidigare, när framförhållningen försvåras och den stabila vinterperioden mer och mer är ett minne blott. Här finns mycket att göra för att bli bättre på att styra och räkna vinter.
Beredskap är betungande både ekonomiskt och arbetsmiljömässigt. Färre unga vill ersätta dom många äldre förarna eftersom det är slitsamt och svårt att veta vad förtjänsten blir. Beredskapsersättningarna stiger men ändå är det allt svårare att få anbud i avlägsna plogdistrikt.
För inte så länge sedan fungerade det ganska väl över hela landet att budgetera utifrån ett 10-års utfall. Under senare år har det blivit vanligt att helt enkelt underbudgetera vintern och bortse från verkliga utfall. När vinterbudgeten dragits över har det kompenserats genom extraanslag just med hänvisning till att vintern blivit så svår att förutse.
Fast nu verkar det slut med den förståelsen och förvaltningarna sitter i en fruktansvärd rävsax. Å ena sidan är vinterbudgetarna helt orealistiska och å andra sidan krävs att man kan klara sig utan extraanslag. För kommunerna har idag en mycket ansträngd ekonomi och det lär inte bli bättre under 2023-2024. Samtidigt är vinterväghållning en lagstadgad del av samhällsuppdraget och när snö och halka påverkar trafiksäkerheten måste snösvängen ut. Vad är en lägsta godtagbar standard på snöröjning och halkbekämpning? Den diskussionen har vi ofta men våra målsättningar och styrdokument är svåra att uppfylla på beviljade anslag.
En orsak är den utspädningseffekt som alla nya markanläggningar för med sig in i drift- och underhåll. En oförändrad driftbudget ska klara fler ytor och mer komplicerade arbeten. Förtätningar och hårt utnyttjade byggrätter skapar ofta ett ökat behov av manuell röjning och sandning. Det är helt enkelt fler hinder för våra maskiner och därmed sämre framkomlighet.
Sedan är det förstås detta med kostnaderna. Precis som elen till gatubelysningen är bränslet en avgörande prisfaktor för vinterväghållningen. När HVO100 kostar mer än 30 kr litern och en lastmaskin drar 10-15 liter per timma ser kalkylen ganska dyster ut. Lägg till att vi har svårare att lösa både egna och inhyrda enheters bemanning och förutsägbarheten är sämre så har vi en stor del av anledningarna till att timpriserna dragit iväg jättemycket. En lastmaskin med förare på ett 24/7-pris hamnar på mer än två tusenlappar i timmen. Och ändå är det verkligen ingen guldgruva längre.
Myten om ”det vita guldet” lever vidare men det är definitivt inte hur verkligheten ser ut. En handskottarbil med två personer i en servicebil kostar inte mycket i bilbränsle men väl i mänsklig kraft och slitage. Handskottning och sandning är tungt för medarbetarna men samtidigt så oerhört viktigt för att övergångsställen, entréer och trappor ska kunna fylla sin funktion och ge framkomlighet.
Vi står inför svåra vägval. Ska vi uppfylla lagställda krav och fastställda måldokument måste mer resurser till. Alternativet är att prioritera ner kostnadskrävande insatser under vissa tider och på vissa platser. Många insatser sker utanför ordinarie arbetstid och alla platser är inte lika utsatta eller har lägre aktivitet. Det går också att vinterstänga vissa parkeringsplatser och använda som snöupplag vid behov istället för snöbortforsling. Men någonstans går gränsen för vad samhällsuppdraget kräver och det som behövs för att kunna förutse, bemanna och betala de insatser som trots allt utgör en lägsta godtagbar standard och volym.
Om inte vinterväghållningen är acceptabel blir samhällets förluster i tillgänglighet, trafiksäkerhet och annan samhällsnytta motsvarande större.
Claes-Anders Malmberg, VD Acama AB
Vi har två kurser i ämnet: ”Kommunal vinterväghållning” & ”Fördjupning i kommunal vinterväghållning”

Att ge träden rätt förutsättningar – och sig själv ett enklare jobb
Att arbeta med träd i vardagen handlar sällan om de där stora insatserna som syns i tidningen. Det är det lilla och återkommande som gör skillnad.. […]

Att tänka naturligt – perenner med platskänsla och tålamod
Att arbeta med perenner handlar inte bara om att välja vackra växter. Det handlar om att tänka naturligt. Om att läsa platsen, förstå jorden, ljuset och de små rörelserna i miljön innan man börjar planera.. […]

Växtkunskap – grunden för alla som arbetar i utemiljöer
Att arbeta med utemiljöer handlar inte bara om att plantera, rensa, klippa och vattna. Det handlar om att förstå liv. För bakom varje buske, perenn och träd döljer sig en värld av biologi, anpassning och

Trädgårdsföretaget 2026 – nya krav, nya möjligheter
Det blåser nya vindar i den gröna branschen. Det är inte längre bara växterna som måste tåla både torka och skyfall – även företagen behöver anpassa sig till ett klimat där kraven förändras snabbt.. […]

Kan vattenkremation utmana den traditionella eldbegängelsen?
Resomation, eller vattenkremation som det också kallas, håller på att utmana den gamla symboliken kring elden som renande kraft. Här handlar det inte längre om lågor och rök, utan om vatten, värme och ett slutet kretslopp.. […]

Att göra gravskötseln mer attraktiv för kunden
Gravskötsel är inte bara ett praktiskt arbete – det är en fråga om kulturarv, kundrelationer och tillit. Ändå minskar efterfrågan på gravskötselavtal i många församlingar.. […]

Att räkna rätt – grunderna i kalkylering för utemiljöbranschen
Att räkna på priser och kostnader kan kännas som att räkna grässtrån – lite trögt i början, men rätt fascinerande när man ser mönstren växa fram.. […]

Begravningar blir dyrare i Tyskland
Anhöriga får betala mer när kostnaderna för drift och underhåll av kyrkogårdar stiger. Samtidigt växer intresset för nya begravningsformer och privata alternativ – men de innebär inte alltid lägre priser.. […]

Driftunderhåll i yttre miljöer
Byggtakten har bromsat in – men det vi byggde under det senaste decenniet ska nu skötas, säkert och kostnadseffektivt, år efter år.. […]

Vinterväghållning – mellan samhällsuppdrag och verklighet
Vintern kommer varje år – men sällan på samma sätt.. […]

Kyrkogårdsverksamheten – mellan tradition, ansvar och framtid
Kyrkogårdsverksamheten är en av samhällets mest värdiga men också mest komplexa uppgifter.. […]

Den engelska kyrkogården i Málaga – ett protestantiskt kulturarv i Medelhavets port
Den engelska kyrkogården i Málaga (Cementerio Inglés) är Spaniens äldsta protestantiska begravningsplats på fastlandet. . […]

Trädens rytm genom årstiderna
Vi passerar dem varje dag. På väg till jobbet, när vi rastar hunden, eller när vi ser ut genom
vårt fönster. Träden.. […]

Omtag – andra sätt att bygga park
Projektet Omtag – andra sätt att bygga park tar avstamp i en gemensam önskan om att nå längre i arbetet med att skapa rika och mångfunktionella parker. […]

Använd perenner från rabatten till hållbara buketter
Vardagslyx är att sätta in blommor på bordet från den egna trädgården. Eller varför inte låta kyrkogårdarna blomma så att det kan plockas in blommor till högtiderna? […]

Att förstå och förvalta kallmurade stenmurar
Kallmurade stenmurar blir ofta en fysisk länk mellan dåtid och nutid genom att vara beständiga element i landskapet. De kan också på ett diskret men väldigt pedagogiskt sätt synliggöra uppdelning av markanvändning och vittna om strävsamt och skickligt hantverk.. […]

En sista resa på Rhen
Från oktober 2025 blir det tillåtet att sänka urnor i floden Rhen. En ny begravningsform tar plats – med konsekvenser för kyrkogårdar, ekonomi och tradition.. […]

Naturmiljöer och vår problemlösarförmåga
”Sitt inte där och grubbla – gå ut och ta en promenad!” Ett råd som jag tror många av oss har fått när vi fastnat i en frågeställning eller i ett problem. Många av oss har också upplevt att det faktiskt hjälpt att ta en promenad. Men vilka egenskaper ska en naturmiljö innehålla för att kunna ge stöd vid problemlösning? […]

Kommunal vinterväghållning – utblick 2026
Vi går igenom de viktigaste utmaningarna som påverkar kommunernas vinterväghållning – och hur vi kan rusta oss för framtiden. […]

Den personliga graven
Varför speglar inte fler gravar den som vilar där? Jag tror att det finns så mycket historia, tradition och att man inte vill sticka ut. En grav ska vara neutral och smälta in.. […]

Utmaningar med avvattning – bakfall och igensatta brunnar
Vilken fantastisk sommar vi har haft –
som gjord för att dra på sig regnstället och gummistövlarna och spana vattenflöden på fastigheten/-erna.. […]

Lär känna de 100 vanligaste växterna
Klicka här för att anmäla dig! Livesänd webbkurs om de 100 vanligaste växterna:Datum: 25 november 2025 Vill du bli säkrare i din växtkännedom? Den här heldagskursen ger dig grundläggande kunskaper om de 100 vanligaste växterna
