Oavsett storlek på en lekplats är skötsel och underhåll av stor vikt. Du som ägare har ett ansvar gentemot slutanvändaren och riskerna för att skada sig måste minimeras. Underhållet av lekplatsen kan självklart skötas internt om man innehar resurserna och kunskapen. Alternativet är att samarbeta med en leverantör av underhållstjänster, som Lappsets livscykeltjänst, för att kunna säkerställa en trygg och uppdaterad lekyta.
Det finns tre alternativ för dig som lekplatsägare för att förlänga livslängden på din lekplats och förhindra eventuella skador.
Alternativ 1: Hjälp vid behov
Detta passar dig som sköter skötseln själv men behöver hjälp ibland med ex. besiktningar, service eller montering av produkter.
Fördelen är att man kan lättare dokumentera, kontrollera och förhindra produkternas slitage i och med tidigare besiktningar. Det gör det lättare att säkerställa lekplatsernas säkerhet och en besiktad och dokumenterad lekplats ger naturligt en positiv effekt på kostnaderna av underhållet.
Alternativet passar dig som beställare med en tydlig driftstrategi och personal med rätt kunskap för underhåll och skötsel av lekplatserna.
Alternativ 2: Långsiktig planering
En del beställare har krav på sig att minska det administrativa arbetet med lek- och motionsplatserna och lämnar gärna över ansvaret för detaljplaneringen till en extern konsult. Beställaren vill oftast säkerställa att alla objekt i fastigheterna underhålls enligt samma spelregler vilket förenklas då konsulten gör upp långsiktiga planer till stöd för underhållet.
Fördelar med långsiktig planering som underlag för både drift och investering är att man får en objektiv underhålls- och renoveringsplan för hela fastighetsinnehavet. Fastän organisationen är liten eller har kunskapsbrister, är det inget hinder för ett målinriktat underhållsarbete och beställaren kan koncentrera sig på utförandet och/eller upphandlingen av själva arbetet.
I denna modell ökar behovet av övervakning både internt och externt, när nya och gamla verksamhetssätt kombineras. Vad är bra att förstå, är att den långsiktiga strategin är exakt lika bra som konsultens kunskaper och erfarenheter av lek- och motionsplatsernas förhållanden och struktur.
Beställaren som behärskar det grundläggande arbetet, men vill vässa sina mål och optimera sina kostnader får mest ut av denna modell.
Alternativ 3: När slutresultatet är viktigast
Alla åtgärder som berör lek- och motionsplatsen utlokaliseras till en aktör, som inom ramen för beställarens budget, arbetar relativt självständigt med allt från planering till utförande av arbetet.
Tjänsteleverantören säkerställer med sin verksamhet att beställarens budget optimeras och utnyttjar effektivt hela sitt tjänsteutbud och sitt samarbetsnätverk.
Här måste man dock ha tydligt uppställda mål och resultaten mäts kontinuerligt.
Modellen ger möjlighet till olika prismodeller från timdebitering till Open Book (där beställaren och tjänsteleverantören tillsammans förhandlat en marginal som faktureras ovanpå leverantörens egentliga kostnader). Open Book-samarbete kräver från start en tillförlitlig relation, samt öppna böcker från leverantörens sida.
Genom att se på lekplatserna som en helhet och planera drift samt investeringar kan man positivt påverka produkternas livscykelkostnader och samtidigt förlänga livscykeln. Leverantören binder långsiktigt upp sig till beställaren och har med det ett ansvar att utveckla beställarens lekplatser kostnadseffektivt.
Upphandling av denna samarbetsmodell är komplicerad. Det krävs redan vid upphandling mycket information kring lekplatserna och hur driften sköts samt en klar målsättning på samarbetet. Samarbetsförhållandet måste vara 100 procent öppet och det krävs reguljär uppföljning från båda parter.
Beställaren som vill göra stora förändringar i sitt verksamhetssätt, för att optimera lek- och motionsplatsernas utveckling samt budget, får mest ut av denna modell.
Vid val av tjänsteleverantörer är det viktigt att säkerställa att båda parter har nytta av samarbetet. En verklig win win-situation skapar ett djupt förtroende mellan beställaren och tjänsteleverantören. När samarbetet är i jämvikt finns det inga hinder i vägen för att uppnå de gemensamma målen.
Hurdan samarbetsmodell man än ser vara av betydelse för den egna organisationen, så kräver all utveckling en öppenhet för nya idéer, insamling och analys av relevant information så som statistik på hur lekplatserna används, driftkostnader och besiktningsanmärkningar för att nämna några, samt en dedikerad personal.
Foto och text av: Jens Lindgren, VD, Lappset AB
Fakta
Lekutrustning hos Lappset – 50 års erfarenhet
Lappset har 50 års erfarenhet av konstruktion, tillverkning, installation och underhåll av lekplatser och lekutrustning utomhus. I vårt sortiment finner du allt inom utomhusmöbler och lekutrustning till förskola, skola eller offentlig miljö utomhus. Vi har utrustningen som passar alla omgivningar och budgetar.
Vår service är tillgänglig över hela Sverige med kunniga montörer, konsulter och certifierade besiktningsmän. Med våra tjänster kan du som kund spara både tid och pengar.
Jens Lindgren

Vad händer när platserna för livets slut förändras?
Kyrkogården har alltid varit en plats där livets slut möter historiens långsamhet. Men nu förändras förutsättningarna. […]

Jag älskar gult!
När jag träffar kunder för en trädgårdskonsultation, ett uppdrag eller håller kurser i trädgårdsdesign och ställer frågan om det finns något no-no. Svaret blir nästan alltid att man inte vill ha gult. Och de som

Att ge träden rätt förutsättningar – och sig själv ett enklare jobb
Att arbeta med träd i vardagen handlar sällan om de där stora insatserna som syns i tidningen. Det är det lilla och återkommande som gör skillnad.. […]

Att tänka naturligt – perenner med platskänsla och tålamod
Att arbeta med perenner handlar inte bara om att välja vackra växter. Det handlar om att tänka naturligt. Om att läsa platsen, förstå jorden, ljuset och de små rörelserna i miljön innan man börjar planera.. […]

Växtkunskap – grunden för alla som arbetar i utemiljöer
Att arbeta med utemiljöer handlar inte bara om att plantera, rensa, klippa och vattna. Det handlar om att förstå liv. För bakom varje buske, perenn och träd döljer sig en värld av biologi, anpassning och

Trädgårdsföretaget 2026 – nya krav, nya möjligheter
Det blåser nya vindar i den gröna branschen. Det är inte längre bara växterna som måste tåla både torka och skyfall – även företagen behöver anpassa sig till ett klimat där kraven förändras snabbt.. […]

Kan vattenkremation utmana den traditionella eldbegängelsen?
Resomation, eller vattenkremation som det också kallas, håller på att utmana den gamla symboliken kring elden som renande kraft. Här handlar det inte längre om lågor och rök, utan om vatten, värme och ett slutet kretslopp.. […]

Att göra gravskötseln mer attraktiv för kunden
Gravskötsel är inte bara ett praktiskt arbete – det är en fråga om kulturarv, kundrelationer och tillit. Ändå minskar efterfrågan på gravskötselavtal i många församlingar.. […]

Att räkna rätt – grunderna i kalkylering för utemiljöbranschen
Att räkna på priser och kostnader kan kännas som att räkna grässtrån – lite trögt i början, men rätt fascinerande när man ser mönstren växa fram.. […]

Begravningar blir dyrare i Tyskland
Anhöriga får betala mer när kostnaderna för drift och underhåll av kyrkogårdar stiger. Samtidigt växer intresset för nya begravningsformer och privata alternativ – men de innebär inte alltid lägre priser.. […]

Driftunderhåll i yttre miljöer
Byggtakten har bromsat in – men det vi byggde under det senaste decenniet ska nu skötas, säkert och kostnadseffektivt, år efter år.. […]

Vinterväghållning – mellan samhällsuppdrag och verklighet
Vintern kommer varje år – men sällan på samma sätt.. […]

Kyrkogårdsverksamheten – mellan tradition, ansvar och framtid
Kyrkogårdsverksamheten är en av samhällets mest värdiga men också mest komplexa uppgifter.. […]

Den engelska kyrkogården i Málaga – ett protestantiskt kulturarv i Medelhavets port
Den engelska kyrkogården i Málaga (Cementerio Inglés) är Spaniens äldsta protestantiska begravningsplats på fastlandet. . […]

Trädens rytm genom årstiderna
Vi passerar dem varje dag. På väg till jobbet, när vi rastar hunden, eller när vi ser ut genom
vårt fönster. Träden.. […]

Omtag – andra sätt att bygga park
Projektet Omtag – andra sätt att bygga park tar avstamp i en gemensam önskan om att nå längre i arbetet med att skapa rika och mångfunktionella parker. […]

Använd perenner från rabatten till hållbara buketter
Vardagslyx är att sätta in blommor på bordet från den egna trädgården. Eller varför inte låta kyrkogårdarna blomma så att det kan plockas in blommor till högtiderna? […]

Att förstå och förvalta kallmurade stenmurar
Kallmurade stenmurar blir ofta en fysisk länk mellan dåtid och nutid genom att vara beständiga element i landskapet. De kan också på ett diskret men väldigt pedagogiskt sätt synliggöra uppdelning av markanvändning och vittna om strävsamt och skickligt hantverk.. […]

En sista resa på Rhen
Från oktober 2025 blir det tillåtet att sänka urnor i floden Rhen. En ny begravningsform tar plats – med konsekvenser för kyrkogårdar, ekonomi och tradition.. […]

Naturmiljöer och vår problemlösarförmåga
”Sitt inte där och grubbla – gå ut och ta en promenad!” Ett råd som jag tror många av oss har fått när vi fastnat i en frågeställning eller i ett problem. Många av oss har också upplevt att det faktiskt hjälpt att ta en promenad. Men vilka egenskaper ska en naturmiljö innehålla för att kunna ge stöd vid problemlösning? […]

Kommunal vinterväghållning – utblick 2026
Vi går igenom de viktigaste utmaningarna som påverkar kommunernas vinterväghållning – och hur vi kan rusta oss för framtiden. […]

Den personliga graven
Varför speglar inte fler gravar den som vilar där? Jag tror att det finns så mycket historia, tradition och att man inte vill sticka ut. En grav ska vara neutral och smälta in.. […]

