
Sveriges vintrar är kända för sin stränga kyla och de utmaningar de ställer på vägnätet. För att säkerställa en trygg och framkomlig vägtrafik under vintermånaderna krävs det en effektiv vinterväghållning. I denna artikel ska vi utforska de senaste trenderna inom svensk vinterväghållning med fokus på väderförändringar, teknikutveckling och metodutveckling.
Väderförändringar och utmaningar
Väderförändringar är en av de mest påtagliga faktorerna som påverkar vinterväghållningen i Sverige. Under de senaste åren har vi sett en ökad variation i vädermönstren. Mildare vintrar med växlande temperaturer och mer nederbörd i form av regn har blivit allt vanligare. Detta skapar stora utmaningar för både väghållare och entreprenörer.
Förr var det i stort sett enkelt att förutsäga när snö skulle falla och när det skulle bli kallt nog för isbildning. Nu krävs mer avancerad meteorologisk expertis för att kunna planera vinterväghållningen effektivt. För att möta dessa utmaningar har många kommuner och väghållare investerat i avancerade väderövervakningssystem och samarbete med meteorologiska tjänster.
Teknikens roll i vinterväghållningen
Tekniken har spelat en avgörande roll i att förbättra vinterväghållningen i Sverige. En av de mest påtagliga teknologiska framstegen är användningen av GPS och geografiska informationssystem (GIS) för att spåra snöröjningsfordon i realtid. Detta har ökat effektiviteten och möjliggjort snabbare reaktioner på väderförändringar och akuta situationer.
Även fordonstekniken har utvecklats avsevärt. Många snöröjningsfordon är nu utrustade med avancerad teknik som till exempel värmekameror för att upptäcka isbildning på vägbanan, samt automatiska sand- och saltutläggningssystem som kan justeras baserat på väderförhållandena.
Dessutom har elektriska snöröjningsfordon börjat dyka upp på vägarna. Dessa fordon är tystare och miljövänligare än traditionella dieseldrivna fordon, vilket är en positiv utveckling i linje med Sveriges strävan efter att minska koldioxidutsläppen.
Metodutveckling för effektivare vinterväghållning
Metodutveckling är en viktig del av att förbättra vinterväghållningen i Sverige. Traditionellt har man använt sand och salt som halkbekämpningsmedel. Men ökad medvetenhet om miljöpåverkan har lett till utvecklingen av mer miljövänliga alternativ.
En av de nyaste och mest innovativa metoderna för halkbekämpning är sopsaltning. Sopsaltning innebär att man blandar in saltslam, som är en biprodukt från reningsverk, med traditionellt salt. Denna blandning har visat sig vara mycket effektiv för att smälta is och snö samtidigt som den minskar mängden salt som släpps ut i miljön. Sopsaltning är ett utmärkt exempel på hur man kan kombinera effektiv halkbekämpning med miljöhänsyn.
En annan metod som har börjat användas mer frekvent är saltlösningsanvändning. Istället för att sprida salt i fast form sprutas saltlösning direkt på vägbanan. Denna metod har flera fördelar, inklusive snabbare och jämnare spridning av halkbekämpningsmedlet samt minskad mängd salt som behövs. Saltlösningen är också effektiv vid låga temperaturer, vilket är en fördel under de kallaste vinterdagarna.
Slutsats
Svensk vinterväghållning genomgår en betydande förändring i takt med väderförändringar, teknikutveckling och metodutveckling. För att säkerställa en trygg och framkomlig vägtrafik är det nödvändigt att vara medveten om de senaste trenderna inom branschen. Genom att anpassa sig till dessa förändringar och använda modern teknik och mer hållbara metoder kan vi fortsätta att förbättra vinterväghållningen i Sverige och säkerställa säkra vägar även under de mest krävande vintermånaderna.
Claes-Anders Malmberg, VD Acama AB
Vi har två kurser om vinterväghållning:
Kommunal vinterväghållning
Fördjupning i kommunal vinterväghållning

Låt det blomma – det är vår!
När vi nu är i maj har våren kommit till hela vårt avlånga land. Låt dig inspireras av olika kombinationer med lökväxter så kan du måla med hela färgskalan. […]

Varför blir det inte som jag hade tänkt mig?
Förväntningar på växter och trädgårdsodling […]

Hållbar marksanering – för grön återanvändning av marken
I en perfekt värld går all mark att återställa till sin forna glans, men så är det tyvärr inte (ännu). Det finns markområden som inte kan återanvändas helt utan vidare, men en överraskande stor andel kan faktiskt saneras och bli säker att bygga på […]

Synliggör underhållsbehovet
Underhållsskulden pratades det mycket om redan för 15 år sedan. Det vi redan då visste är att när proppen åker ur flaskan kommer det att välla fram allt möjligt […]

Låt årsklockan styra kyrkogårdsarbetet
Vad är en årsklocka? Det är ett systematiserat schema för arbetsuppgifterna, hur omfattande de är och när de utförs under arbetsåret […]

Grönyteskötsel förädlar anstalter
Svenska anstalter har stor potential att utveckla park och trädgård till attraktiva anläggningar. Klienter erbjuds meningsfull sysselsättning och följer övergripande och levande strategier för utformningen genom enskilda skötselinsatser […]

Använd en elektrisk kistsänkare – spara ryggarna och klara arbetsmiljökraven
Det är dags att prata klarspråk om en viktig vardagsfråga som handlar både om etik och arbetsmiljö. Vid kistgravsättning har vi fem olika möjligheter att sänka kistan […]

Se upp med rasrisken vid återfyllning efter kistgravsättning
Många tror att risken för ras är över när graven är grävd och stämpad, men i själva verket kan den vara som störst vid återfyllningen […]

Restaurering av våtmark – så här går det till
Anläggning, restaurering och underhåll av våtmark är av stor vikt för en levande natur med biologisk mångfald, vilket gagnar oss allihopa, såväl människor som djur. […]

Förändringar i Arbetsmiljöreglerna 2025
Vi på Acama har anpassat våra säkerhetskurser och kursmaterialen enligt det nya regelverket för 2025 […]

Är effektivisering rätt väg att gå?
Kyrkogårdens kärnuppdrag är att begrava de döda och hålla begravningsplatserna i ordnat och värdigt skick. Tror du att det är vårt kärnuppdrag som drar det mesta av våra resurser? […]

Hur hanterar vi dagvattenanläggningar? Dålig skötsel driver upp kostnaderna
Dagvatten, det vatten som rinner av från mark, tak och vägar vid regn eller snösmältning, kan innehålla farliga föroreningar och orsaka stora problem om det inte hanteras rätt […]

Nu när allt ska vara grönt – borde det väl också gälla industrifastigheterna?
Förvaltning av industrifastigheter kräver ett långsiktigt tänk och ett fokus på underhåll och förbättringar av befintliga system […]

Ett år på kyrkogården
Följ med under ett års arbete på våra kyrkogårdar i Solberga pastorat […]

Den överskattade gräsmattan
En gräsmatta ska man bara ha. Och finns det en gräsmatta när man flyttar in i ett hus med trädgård får den ofta vara kvar. Så man börjar gödsla, vattna och klippa.. […]

Julrosor ger hopp om våren
Julrosor som blommar innan det mesta annat är exklusiva men förvånansvärt tacksamma. Trots att vädret kan skifta mellan snö och mildväder så klarar de av strapatserna […]

Vi måste börja jobba smartare
Begravningsavgiften är dyr som den är. Så är det dags igen. Kostnaderna ökar utan att vara kopplade till något effektivitetsmått […]

Digitalisering för effektivare vinterväghållning
Med långa vintrar och snabba väderomslag ställs höga krav på att hålla vägarna säkra och framkomliga, samtidigt som kostnader och miljöpåverkan måste hållas under kontroll […]

Tio trender inom vinterväghållning
Vintern närmar sig med stormsteg och därmed med största sannolikhet även oväder, snökaos och halka. […]

Det finns annat än gräsmatta
Den älskade gräsmattan fyller våra parker, oräkneliga rondeller och även minsta lilla plätt i staden. Men den visar sig vara lika bra för den biologiska mångfalden som en öken, eller ibland till och med sämre. […]

Designa en ätbar trädgård
Ibland får jag frågan om jag kan designa en trädgård med så mycket ätbart jag bara kan få in. Det är en rolig utmaning som också ligger i tiden […]

Är arbetet med den eviga vilans platser värdefullt?
Är begravningsväsendet inte tillräckligt viktigt för att få tillgång till att bygga ut begravningsplatserna, rimligt avståndsmässigt och med rimliga markförhållanden? […]