
Utan statliga resurser och ett rejält omtag med sanering och upprustning hade Plau am See i nordtyska Mecklemburg-Vorpommern inte fått chansen att blomma upp igen. Och så är det för många orter både i Tyskland och Sverige. Underhållet är eftersatt och underhållsskulden för samhällets infrastruktur närmast ofantlig. Broar som inte tål all den intensiva och tunga trafik dom utsätts för, asfaltbeläggningar som har så många sprickor och dåligt lagade potthål att beläggningsprogrammen skulle behöver tre-eller fyrdubblas bara för att kunna komma ifatt inom en överskådlig tidsperiod.
Varför har vi då så svårt att få fram medel för att sanera och rusta upp? Inte minst den yttre miljön. Det finns förstås många förklaringar, en del bättre och en del sämre men vi som arbetar inom samhällsbyggnadsområdet måste absolut bli bättre på att synliggöra både avhjälpande och planerat underhåll i våra utemiljöer.
Drift är inte bara tillsyn och skötsel. Det blir allt mer ”brandkårsutryckningar ”inom gata-park området och det är mycket viktigt att vi kartlägger omfattningen och kostnaderna för avhjälpande underhåll i vår produktionsplanering, både i egen regi och på entrerenad. Ska man sedan komma vidare så kan inte alla driftmedel bara gå till skötsel och avhjälpande underhåll utan framförhållningen måste bli bättre och större, planerade underhållsinsatser göras. Då kommer också behovet av brandkårsutryckningar att minska rejält framöver.
Låt mig visa er ett lyckat exempel på en omfattande vård- och underhållsinsats i den lilla Tyska staden Plau am See.
Här är man med rätta stolt över den lilla stadskärnans omfattande sanering av kulturhistorisk bebyggelse och utemiljön däromkring. Det har blivit ett verkligt lyft för orten som annars haft en vikande befolkningsutveckling trots sitt läge vid Plauer See. Plau är sedan gammalt en turistort under sommarmånaderna, precis som många andra småstäder och tätorter i det område som kallas Mecklemburgischer Seenplatte. Det var Plau även på DDR-tiden då många statskooperativ hade semesterhem vid sjön. Det fanns dock inga pengar i öst att reparera gamla krigsskador eller klara underhåll av mer än det allra nödvändigaste. Och bostäderna som byggdes under DDR-tiden var enkla Plattenbaus av standardtyp i utkanterna medan centrum blev mer och mer förfallet.
Det var inte bara dåligt. För gatstenen fick vara kvar på de allra flesta ställen och många korsvirkeshus och andra historiska byggnader fick bli kvar oförändrade, även om taken läckte och gatstenarna gjorde att bilfärden blev skumpig. Det var ju inte heller alla som hade egen privatbil under DDRtiden. Byteshandeln florerade och den som behövde byggvaror eller annat material fick oftast bara tag i det genom kontakter och byten.
Plau har anor från 1200-talet och det kulturarv från svunna tider som står kvar representerar många tidsperioder. Ett ovanligt kulturarv är den Höj- och sänkbro (Hubbrücke) som fortforande fungerar på samma mekaniska sätt som när den byggdes på kejsartidens sista del, under första världskrigsåret 1916. När andra världskriget led mot sitt slut 1945 och ryssarna var på väg skonades bron från sprängning. Men renoverad blev den inte förrän Die Wende kom, efter återföreningen med Väst-Tyskland. Och idag är det den största sevärdheten i Plau med restauranger och glasscafeer runt omkring där nyfikna turister flockas.
Men utemiljön då? Jo efter att man tog fram en vård- och underhållsplan under 1990talets andra hälft, blev det beviljat omfattande medel från delstatliga och federala (Bund) kulturminnes- och saneringsanslag. Nya stadsträd, restaurering av de historiska gatstensbeläggningarna, nya parkanläggningar, renaturering av vattenmiljöer, nya beläggningar på torg- och centrumytor, ny markutrustning, renovering eller utbyte av gatubelysning mm.
En vandring i lilla Plau för också till den medeltida borgen och ytorna däromkring håller just nu på att renoveras, så ännu är inte saneringen avslutad. Vad betyder då saneringen för invånarna i Plau? Allt och lite till skulle jag säga. Orten blommar upp igen bokstavligt talat. Historien är nu välbevarad och miljön många ställen mer än attraktiv. Turisterna kommer i större skaror än någonsin och det har skapat många, viktiga arbetstillfällen i en annars lite bortglömd och ganska fattig del av Tyskland, där Plau för många bara är en vägskylt vis autobahn mellan Rostock och Berlin, där Bundesstrasse 103 för till det stora sjösystemet och orterna längs Plauer See. Men för Plau-borna är framtiden ljusare tack vare en sanerad stadsmiljö.
Claes-Anders Malmberg, VD Acama AB

Låt det blomma – det är vår!
När vi nu är i maj har våren kommit till hela vårt avlånga land. Låt dig inspireras av olika kombinationer med lökväxter så kan du måla med hela färgskalan. […]

Varför blir det inte som jag hade tänkt mig?
Förväntningar på växter och trädgårdsodling […]

Hållbar marksanering – för grön återanvändning av marken
I en perfekt värld går all mark att återställa till sin forna glans, men så är det tyvärr inte (ännu). Det finns markområden som inte kan återanvändas helt utan vidare, men en överraskande stor andel kan faktiskt saneras och bli säker att bygga på […]

Synliggör underhållsbehovet
Underhållsskulden pratades det mycket om redan för 15 år sedan. Det vi redan då visste är att när proppen åker ur flaskan kommer det att välla fram allt möjligt […]

Låt årsklockan styra kyrkogårdsarbetet
Vad är en årsklocka? Det är ett systematiserat schema för arbetsuppgifterna, hur omfattande de är och när de utförs under arbetsåret […]

Grönyteskötsel förädlar anstalter
Svenska anstalter har stor potential att utveckla park och trädgård till attraktiva anläggningar. Klienter erbjuds meningsfull sysselsättning och följer övergripande och levande strategier för utformningen genom enskilda skötselinsatser […]

Använd en elektrisk kistsänkare – spara ryggarna och klara arbetsmiljökraven
Det är dags att prata klarspråk om en viktig vardagsfråga som handlar både om etik och arbetsmiljö. Vid kistgravsättning har vi fem olika möjligheter att sänka kistan […]

Se upp med rasrisken vid återfyllning efter kistgravsättning
Många tror att risken för ras är över när graven är grävd och stämpad, men i själva verket kan den vara som störst vid återfyllningen […]

Restaurering av våtmark – så här går det till
Anläggning, restaurering och underhåll av våtmark är av stor vikt för en levande natur med biologisk mångfald, vilket gagnar oss allihopa, såväl människor som djur. […]

Förändringar i Arbetsmiljöreglerna 2025
Vi på Acama har anpassat våra säkerhetskurser och kursmaterialen enligt det nya regelverket för 2025 […]

Är effektivisering rätt väg att gå?
Kyrkogårdens kärnuppdrag är att begrava de döda och hålla begravningsplatserna i ordnat och värdigt skick. Tror du att det är vårt kärnuppdrag som drar det mesta av våra resurser? […]

Hur hanterar vi dagvattenanläggningar? Dålig skötsel driver upp kostnaderna
Dagvatten, det vatten som rinner av från mark, tak och vägar vid regn eller snösmältning, kan innehålla farliga föroreningar och orsaka stora problem om det inte hanteras rätt […]

Nu när allt ska vara grönt – borde det väl också gälla industrifastigheterna?
Förvaltning av industrifastigheter kräver ett långsiktigt tänk och ett fokus på underhåll och förbättringar av befintliga system […]

Ett år på kyrkogården
Följ med under ett års arbete på våra kyrkogårdar i Solberga pastorat […]

Den överskattade gräsmattan
En gräsmatta ska man bara ha. Och finns det en gräsmatta när man flyttar in i ett hus med trädgård får den ofta vara kvar. Så man börjar gödsla, vattna och klippa.. […]

Julrosor ger hopp om våren
Julrosor som blommar innan det mesta annat är exklusiva men förvånansvärt tacksamma. Trots att vädret kan skifta mellan snö och mildväder så klarar de av strapatserna […]

Vi måste börja jobba smartare
Begravningsavgiften är dyr som den är. Så är det dags igen. Kostnaderna ökar utan att vara kopplade till något effektivitetsmått […]

Digitalisering för effektivare vinterväghållning
Med långa vintrar och snabba väderomslag ställs höga krav på att hålla vägarna säkra och framkomliga, samtidigt som kostnader och miljöpåverkan måste hållas under kontroll […]

Tio trender inom vinterväghållning
Vintern närmar sig med stormsteg och därmed med största sannolikhet även oväder, snökaos och halka. […]

Det finns annat än gräsmatta
Den älskade gräsmattan fyller våra parker, oräkneliga rondeller och även minsta lilla plätt i staden. Men den visar sig vara lika bra för den biologiska mångfalden som en öken, eller ibland till och med sämre. […]

Designa en ätbar trädgård
Ibland får jag frågan om jag kan designa en trädgård med så mycket ätbart jag bara kan få in. Det är en rolig utmaning som också ligger i tiden […]

Är arbetet med den eviga vilans platser värdefullt?
Är begravningsväsendet inte tillräckligt viktigt för att få tillgång till att bygga ut begravningsplatserna, rimligt avståndsmässigt och med rimliga markförhållanden? […]