Det gröna Indien 3 – landscaping i utveckling

Foto: ACAMA AB

Idag besökte Gröna Trender den 12:e upplagan av landscapingmässan i Pune. Varför Pune? Jämfört med 20 miljonersstaden Mumbai med sin brist på byggbar mark är 4 miljonersstaden Pune expanderbar och jämfört med Mumbais heta, luftfuktiga klimat, erbjuder Pune ett mildare och torrare klimat. Och tillväxten låter inte vänta på sig. Inom bara någras kommer man att vara 5 miljoner invånare och utemiljöbranschen drar stor nytta av byggboomen.

Vi har till mässbesöket fått sällskap av den indiska landskapsarkitekten Snehal som är både byggarkitekt och landskapsarkitekt och idag arbetar för delstatsregeringen med stadsplanering just i Pune-området. Hennes kunskaper är ovärderliga för att rätt kunna förstå utvecklingen i Indien och vi får snabbt kontakt med de lokala företagen och utställarna. Hon syns till vänster på den första bilden ovan.

Indien har en lång tradition av trädgårdsanläggningar och gröna utsmyckningar, inte minst ornamentala anläggningar i palatsträdgårdar. Så långt tillbaka i tiden som i Mahabarahta,  eposet som brukar översättas som “Den stora berättelsen om Bhāratas”, det vill säga Bharatas son, den kung som grundade Bhāratavarsha, ett annat namn på Indien, nämns imponerande trädgårdsanläggningar.

Den snabba urbaniseringen och industrialiseringen av Indien som har lett till den nuvarande byggboomen gör att landscaping inte längre är begränsat till några få intressenter utan är en bransch stark utveckling som präglas av kultur, grönytor, nöjesparker , attraktiva bostadsområden och det faktum att nutidsmänniska är mycket medveten om det grönas betydelse för hälsan och vill ha allt mer gröna omgivning.

En stigande inkomst per capita och en ändrad, mer progressiv livsstil, har lett till en mycket kraftfull ökning av designade markanläggningar och intresset för trädgårdsskötsel har aldrig varit större än nu. En attraktiv och välgjord trädgårdsdesign är en högt uppskattad tillgång i alla nya bostadsprojekt och ingen stadsplanerare kan längre ignorera denna nyckelkomponent.

Fortfarande är landscapingmarknaden i Pune inte helt utvecklad och det syns tydligt att det är med den växande medelklassens ökade välstånd som marknaden slår rekord. Övre medelklass är den allra viktigaste kundgruppen oavsett om det gäller lägenhetsprojektens markanläggningar, privatträdgårdar eller plantskolornas försäljning.

Vi stannar till och pratar med några agronomer som säljer organiska gödselmedel. Konstgödseln har till delar ersatts av organisk gödsel i jordbruket men mest glädjande är att landscaping är den stora tillväxtmarknaden för den organiska gödseln. Den kostar lite mer men i de användarvänliga formerna pulver och pellets har företaget märkt en stor försäljningsökning till landscapingsidan de senaste åren. 

Gräsklippningen är däremot inte moderniserad så som i Sverige utan en cylinderklippande walk-behind med sulky efter är den bästsäljande varianten i finare trädgårdar med större och finare gräsytor. Eftersom allt prydnadsgräs måste bevattnas kraftigt under stora delar av året är förstås det gräset inget för offentliga ytor utom i rena undantagsfall.

Vertikal grönska har kommit starkt i kontorslandskap och foajéer som ett viktigt bidrag till bättre inomhusklimat. Behovet av luftkonditionering minskar också så det går även här att se kostnadsfördelar i det som från början ofta är prestigeprojekt för att uppnå en grön inramning.

English Summary: The Green India part 3 – Landscaping in development

Today we visited the 12’th incarnation of the landscaping exhibition in Pune. Located here because of Pune’s growing, expanding area, and because Pune is leading within the landscaping in India, due to it’s mild climate and it’s willingness to invest in landscaping and green areas.

We see many fine exhibition stands as the day goes on. India is booming in the landscaping business, as it grows stronger everyday. Gone are the days were only small niched interest groups wish for good landscaping, with the urbanization and development of the cities, so too come the landscaping business’ development.

Interesting times to be a landscape developer in India.

Claes-Anders Malmberg, VD Acama AB