Att möta kunden i trädgårdsbranschen

Foto: Acama AB

Du kommer aldrig att hinna med, eller ens få till stånd personliga möten med alla tänkbara kundämnen. Därtill räcker vare sig din eller kundens tid. Men, om ditt mål är att klättra upp i värdekedjan och satsa på mer exklusiva och välbetalda arbeten, då är det mycket sannolikt att ett personligt möte med kunden/ beställarombudet är helt avgörande för att du skall kunna nå det uppställda målet.

Det du behöver är ett möte där du och kunden tillsammans besöker objektet och du får möjlighet att tala om varför kunden skall välja just ditt företags kompetens och resurser. Tänk bara på att kunden säkert kommer att träffa fler entreprenörer och att det därför är extra viktigt vilket intryck du ger, i jämförelse med det intryck dina konkurrenter ger.

För det första, se till att komma i tid! Att komma för sent till ett första möte med en möjlig kund, är som att komma för sent på första dejten. Ingen bra början. En klockren miss om man vill bygga upp en personlig relation och visa respekt för varandra. Är det oundvikligt att bli sen, t ex för att du sitter i en trafikkö, ring upp kunden i god tid före den utsatta tiden, be om ursäkt och förvarna om att du inte hinner i tid.

När du är framme och har hittat personen du skall träffa, presentera dig själv och skaka hand och låt din motpart få tillfälle att presentera sig själv och leda konversationen. Det är alltid bäst om kunden först får förklara vad han eller hon vill och förväntar sig av en ny entreprenör. Glöm inte att stänga av din mobiltelefon, om du inte redan gjort det redan när du parkerade bilen.

Själva ankomsten, med ögonkontakt och handslag, är det som lägger grunden till det första intrycket. Eftersom du arbetar inom den gröna sektorn är det ingen som höjer på ögonbrynen för att du dyker upp i jeans och en snygg tröja i stället för i en Armani! Gröna proffs förväntas vara ledigt klädda och arbeta utomhus, inte inne i ett kontorslandskap. Men, det är ändå viktigt att inte ha de sämsta arbetsbyxorna och en fläckad, sliten fleeceväst utanpå tröjan. Och att inte vara en gående redskapshållare med alla fickor fulla av verktyg och bra-att-ha grejor.

Du vill inte heller att skorna skall lämna leriga spår efter sig på kundens golv eller att bilen du åker i till kundbesöket skall se ut som en rullande skrothög. Tänk igenom hur du vill att kunden skall uppleva dig och ditt företag och se till att alla som representerar företaget gentemot kunderna håller dessa enkla grundregler i minnet vid personliga möten.

Se till att ha med ett anteckningsblock och en fungerande penna på alla kundbesök. Får du frågor som du inte kan svara på med en gång, skriva ned dessa och säg till kunden:

Just nu har jag inte svaret på din fråga men jag återkommer till dig senast imorgon med ett klart och utförligt svar.

Sök ögonkontakt med kunden, han eller hon bits inte och skulle du ändå känna det svårt att se personen i ögonen så titta på näsroten. Kunden märker ingen skillnad.

Gäller det ett mindre uppdrag och sådana tjänster som du brukar utföra regelbundet åt olika kunder, t ex grönyteskötsel eller plattläggning, skall du försöka ge kunden ett prisförslag direkt på plats. Komplettera med att sända över ett samlat avtalsförslag en eller ett par dagar senare. Därför behöver du skaffa dig en god och säker magkänsla för både din egen kostnadsbild och marknadspriset i ditt område för motsvarande tjänster.

Börja inte med att prata om priset! När du väl hört vad kunden efterfrågar, är det dags för dig att ge ditt förslag. Tänk då på att se möjligheterna snarare än att bara se problemen som kan komma. Var observant på vad kunden sagt innan, stämmer det med dina egna tankar om uppdraget? Fyller ditt förslag verkligen kundens behov? Var noga med att framhålla varför kunden skall välja just ditt företag.

Här är några exempel på goda sidor att framhålla för kunden:

•         Lokalt förankrade

•         Bred kompetens

•         Snabb hjälp, flexibla

•         Tillförlitliga, proffsiga

•         Levererar kvalitet

•         Försäkrade

•         Personlig kontakt

•         Prisvärda

Tänk också på att:

•         Kunden skall kunna identifiera sig med dig och du med deras behov

•         Hög kvalitet ger goodwill

•         Du skall erbjuda konceptuella helhetslösningar för kunden

•         Du skall ha en ansvarig för varje kund, göra det enkelt för kunden

•         Du skall besöka kunden/beställaren regelbundet ute på fältet

När det är dags att avrunda besöket och dra sig hemåt, glöm inte att överlämna ditt visitkort och lämna en säker uppgift till kunden om när du har anbudet/ förslaget klart och hur det kommer att överlämnas till kunden. Sist men inte minst, tacka för att kunden tagit sig tid med dig och säg att du är tacksam för att du får möjlighet att lägga ett anbud på deras uppdrag. Framhåll gärna att det passar väl in bland dina andra uppdrag och det skulle vara roligt att få dom som kund.

Claes-Anders Malmberg, VD Acama AB