Återtagande i egen regi av drift- och underhållsarbeten

Foton: ACAMA AB

Allt oftare får jag frågan om det inte är dags att ta tillbaka driftarbetena i egen regi och vad som då skulle krävas ekonomiskt och organisatoriskt för att uppnå mer pang för pengarna och få tydligare styrning på vad som utförs när, var och hur. Inte minst handlar diskussionen om de låga anbudspriserna i drift och underhåll, som försvårar för utförarna att göra ett bra jobb på schyssta villkor och för beställarna att kunna ägna sig åt annat än gränsdragningsproblem och ständiga kontroller och uppföljningar med entreprenörerna.

Jag som själv i ungdomens dagar på tidigt 90-tal lett utredningsarbete om privatisering av drift- och underhåll, medverkat i verksamhetsövergångar och sedan under åren som konsult biträtt många kommuner och fastighetsbolag i deras driftupphandlingar, har under de senaste åren allt mer kommit att möta återtagande-frågorna och önskemålen om att backa bandet. Att gå tillbaka till utförande i egen regi.

Man kan kort beskriva relationen mellan beställare och utförare som ett ömsesidigt beroende förhållande, där i sak de gröna, vita och svarta ytorna i den yttre miljön står i fokus, men där det dagliga samarbetet och verksamhetsstyrningen ofta begränsas av grändragningsproblem, rollfördelning och mycket annat. Ibland är det faktiskt så enkelt som att vissa drift- och underhållsarbeten starkt hänger ihop med varandra och är svåra att fördela på beställare och utförare om dessa inte tillhör samma organisation.

Tillsyn är viktigt att ha i egen regi för där avgörs prioriteringarna och samlas beslutsunderlaget in. Dessutom är här interaktion med kommuninvånarna, stort dokumentations- och kontrollbehov och det är svårstyrt och svåruppföljt vid entreprenadförläggning.

Investeringsarbeten kräver omfattande projekthantering och styrning. I både kalkylering, tidsplanering, utförande finns stor affärsrisk som är svår att förena med ett utförande enligt självkostnadsprincipen där risktagandet förutsätts vara minimerat.

Felavhjälpande underhåll kan delas in i en akut del kring trafiksäkerhet med risk för person eller egendomsskador och som kräver mycket snabba åtgärder  samt arbeten vars åtgärder mer handlar om eftersatt underhåll eller funktionsuppfyllande och som kan utföras inom en till två veckor. Akuta arbeten behöver liksom tillsynen i hög grad utföras i egen regi med samma argument som gäller för tillsyn.

Planerat underhåll och skötsel är till en del önskvärt att utföra i egen regi för att skapa ett jämnare arbetsflöde i driftsorganisationen och möjliggöra en tillräcklig grundbemanning året om för att säkerställa ett bra resursutnyttjande av egen regi organisationen. 

Skötsel och planerat underhåll i egen regi måste ändå prövas noga mot möjligheten att konkurrensutsätta och erhålla lägre fasta och rörliga kostnader/affärsrisk. Motivationen att utföra detta själv är betydligt mindre än hos tillsyn och akut felavhjälpande underhåll där kontroll över både felanmälan, beställning/ prioritering och hela utförandekedjan ofta är väsentligt högre.

Detta är några av de vanligaste övervägandena i samband med att man funderar på att backa bandet och byta driftsform tillbaka till egen regi. Och så har mina gamla färdigheter med organisationsbyggande, arbetsvolymsberäkningar, resursförsörjningsplanering och arbetsmiljöfrågor kommit att bli naturliga delar i flera av de genomlysningar av gata-park och fastighetsskötsel som jag medverkat och medverkar i.

Claes-Anders Malmberg, VD Acama AB