Ett normalt skötseluppdrag innehåller ett fåtal stora arbetsuppgifter som sker frekvent under grönsäsongen och ett större antal små, utspridda arbetsuppgifter. Ett normalt skötseluppdrag gällande offentliga grönytor kan ha ungefär den sammansättning som ni ser ovan i bilden. Alltså är priset på handarbetet mycket viktigt för den totala prisbilden på uppdraget, liksom priset på åkbar gräsklippning och gräsputs med trimmer/röjsåg eller motorgräsklippare.
Det är också antalet handarbetstimmar och timmarna för gräsklippning och gräsputs som måste övervakas särskilt noga och stämmas av mot den kalkylerade tiden. Om antalet timmar med åkbar klippning sjunker är det inte bra om samtidigt antalet timmar för gräsputs ökar. Det tyder på maskinförarna ”slarvar” och lämnar mer att putsa än vad som är försvarbart. På samma sätt är ett av de bästa sätten att få ner antalet handarbetstimmar att vakta ytterst noga på spilltiden eftersom de handarbetande medarbetarna ständigt transporteras runt till de olika skötselobjekten och mestadels åker två eller fler i samma fordon.
De handarbetstimmar som läggs på enkla arbetsuppgifter som renhållning och rensning av ogräs m.m. har ett lågt marknadspris och denna städning av utemiljön kan prismässigt helt jämföras med lokalvård och annan enklare inre fastighetsskötsel. Planteringsarbete och exempelvis rensning av perennrabatter är handarbete som kräver mer yrkeskunskap och som därför också kan prissättas högre. Bland de högst betalda handarbetsuppgifterna är beskärning av träd och buskar.
Priserna på grönyteskötsel varierar kraftigt, beroende på vad som ingår i skötseln, hur, när och var den utförs etc. Ett är dock säkert, att priset på entreprenadförlagd grönyteskötsel är hårt prispressad, inte minst till följd av den stigande konkurrensen med allt fler aktörer som erbjuder sina tjänster inom fastighets- och grönyteskötsel. Särskilt mindre och trånga fastighetsgrönytor är utsatta för en hård prispress just nu. Här är det många entreprenörer som är med och bjuder på arbetena, med stora variationer i arbetslöner, maskinell utrustning, fordon och yrkeskompetens.
Huruvida kvaliteten sjunker i takt med prisbilden är en omdiskuterad och svårbesvarad fråga. Ofta gör beställaren andra prioriteringar idag än tidigare, men samtidigt är arbetskraftspriset och overheadkostnaderna lägre hos de nya utförarna, vilket gör att kvalitetspåverkan inte är så stor som man skulle kunna förledas att tro. De nya utförarna har ofta också en högre arbetsmotivation, som kan kompensera eventuellt mindre erfarenhet.
Tar man ett skötseluppdrag till fast, lågt pris, är det ytterst viktigt – för att inte säga avgörande – att man också får kundens alla extraarbeten till på förhand uppgjorda priser. Även om dessa á-priser också kan vara ganska låga finns här betydligt större spelrum och många offentliga skötseluppdrag skulle gå med röda siffror om man inte kunde falla tillbaka på de under året beställda extraarbetena. Men allra viktigast är en kompetent och kundorienterad arbetsledning som faktiskt är helt avgörande för att entreprenadens genomförande ska fungera till både beställarens och utförarens belåtenhet.
Claes-Anders Malmberg, VD Acama AB