
Inom kyrkogårdsförvaltningar är vi idag väl bekanta med att dela upp vilka kulturarv vi arbetar med och är skyldiga att vårda på våra kyrkogårdar och begravningsplatser. Det handlar om det personhistoriska, det gröna, det biologiska och det kulturella kulturarvet.
Ett kulturarv som jag hittills aldrig uppfattat att vi pratat om är det immateriella. Vid en föreläsning med Ellen Sjömålen för något år sedan om vaktmästarens roll i att bibehålla och föra kyrkans immateriella kulturarv vidare, insåg jag att det finns mycket av detta. Ellen belyste i sin presentation och examensarbete att det är vaktmästaren som har koll på när och hur vilka textilier eller inventarier ska användas i kyrkan. Odokumenterade seder som gått i arv genom muntlig förmedling mellan personal. En sed som ofta hamnat i förändring vid nya organisationsindelningar är klockringningen.
Jag har personligen tidigare ansett att en förvaltning bör ha ett sätt att ringa. Idag tänker jag att vi bör ta medvetna beslut om de seder vi väljer att ändra och att vi bör dokumentera vad vi väljer att lämna och vad vi går vidare till. På främst landsbygden är människor fortfarande väl medvetna om hur kyrkans klockor ringer och på sina ställen också klämtas. Kyrkklockornas ringning är ett exempel på immateriellt kulturarv, det finns minst ett par till.
Ett immateriellt kulturarv som berör begravningsverksamheten är gravsättningarna.
Kistgravsättningarna har under många år stadigt minskat och vi har nu under ett antal år haft att knappt 20 % av de avlidna väljer jordbegravning. Personligen har jag arbetat i ett område som haft en situation med en fördelning på ungefär hälften – hälften mellan jordbegravning och kremation. Att vi på våra landsortskyrkogårdar haft kvar traditionen med att mannen gravsätts i söder och kvinnan i norr och att gravarna är i öst – västlig riktning har varit uppenbart och självklart. Tills jag nyligen ställdes inför kontakten med en enhet där generationsväxlingar och personalbyte gjort att man inte vet hur seden har varit på de kyrkogårdar man arbetar med och att man någonstans uppfattat att en av kyrkogårdarna hade seden att mannen gravsätts närmast kyrkan oavsett om det är söder eller norr om kyrkan. Samtalet där och senare ledde till många efterföljande nyfikna frågor från mig till mina kollegor och nu ställer jag frågan till dig, hur är seden där du arbetar?
En modern kyrkogård med slingrande gravkvarter och gravar i olika riktningar har på så sätt inte alla gravar i öst-västlig riktning. Gravstenar kan finnas vid huvudända, fotända och längs sidan av den avlidne allt beroende av tidsanda och utformning av gravkvarteret. Om kyrkogården anlagts utanför den ursprungliga staden så kanske det också har gjorts avsteg redan när den togs i bruk kring vem som ska gravsättas i söder och norr.
Att det har funnits kristna traditioner med att präster gravsätts så att de på uppståndelsens morgon ”kan resa sig” och möta sin församling tror jag inte är särskilt bekant idag. Än mindre en tradition som vidhålls i någon större utsträckning men det finns kyrkogårdar som har denna typ av kvarter och då gäller det att medvetenheten finns kring detta.
Vad behöver vi göra kring det immateriella kulturarvet gravsättningar? Dokumentera de seder ni har haft på respektive kyrkogård. Kanske behöver det till och med dokumenteras per kvarter för att seder har bytts när nya kvarter har tagits i bruk. Vilken grav grävs först vid nyöppning av en gravplats, är det den till höger eller vänster, eller styrs det fortfarande av om det är kvinna eller man? Självklart påverkar gravdjupet inom gravplatsen detta. På de (landsorts-) kyrkogårdar jag rör mig är det fortfarande mest enkelt gravdjup som ”dubbelplanare” i sidled som förekommer. Det är vaktmästaren som är begravningshuvudmannens representant vid gravsättningen och den som ska tillse att kistan sätts i rätt riktning i graven.
Gravboken ger i bästa fall komplett information var gravsättningar gjorts men med brister i gamla gravböcker och kanske redan en till två konverteringar av gravboksprogram och till det en omnumrering av gravkartan kan göra läget komplicerat inför en gravöppning.
Att föra gravkarta och ha koll mellan kartan och verkligheten är av stor vikt. Idag kan vi i stort sett inte förlita oss på att vi har samma personal över lång tid som kommer ihåg var tidigare grävningar gjorts. Vi behöver ha en dokumenterad systematik som säkerställer detta. Så är det på många kyrkogårdar men tyvärr inte alla. Det tredje immateriella kulturarvet jag vill belysa handlar om själva begravningen och hur kistan placeras. I den kristna traditionen har kistan ställts så att den avlidne tittar mot koret och öster men med den folktro vi haft så har vi sett till att vända kistan innan den bärs ut så att den avlidne inte ”går igen”. Den här seden med att vända kistan inne i kyrkan före utgång finns kvar på några ställen men exakt var och i vilken omfattning är svårare att svara på. Jag lever i tron att på de allra flesta ställen så har folktron och rationaliteten tagit över, så att den avlidne har fötterna åt väster/utgången under hela begravningen. Ofta är det just vaktmästaren eller begravningsentreprenören som står för kontinuiteten och kunskapen om hur det görs i varje enskild kyrka. Nu 2020 befinner vi oss i en period med högsta möjliga förändringstakt när det gäller hur våra begravningar går till. Reflektera och skriv gärna ned hur sederna var kring begravningar 2019 och 2020 redan nu, medans du minns. Vem ska annars berätta om vår tids mest omfattande förändring kring begravningar om inte vi inom verksamheten gör det? På många orter sker nu begravningar utomhus i en helt annan omfattning, vilka begravningar sker så? Hur skiljer de sig åt? Vilken/vilka trosinriktningar är det som väljer att ha ceremonier och gravsättningar utomhus? Hur och var placeras kistan utomhus? Tas det hänsyn till väderstreck?
Framtiden utvisar om årets förändringar blir bestående eller om vi återgår och värnar om traditionerna. En sak som är klar är att vi alla är med och lever vår nutidshistoria, morgondagens dåtid. Kanske är det vi varit vana vid redan historia.
Josefine Pettersson Olsson, Begjuta AB
Fakta
Josefine Pettersson Olsson är landskapsingenjör och ägare till företaget Begjuta AB.
Läs mer om henne på hemsidan https://begjuta.se/
Missa inte Begravningspodden med Josefin och Jessica,
läs mer om den här: https://begravningspodden.se/
Kontakta Josefine på:
josefine(a)begjuta.se
0702-410237

Låt det blomma – det är vår!
När vi nu är i maj har våren kommit till hela vårt avlånga land. Låt dig inspireras av olika kombinationer med lökväxter så kan du måla med hela färgskalan. […]

Varför blir det inte som jag hade tänkt mig?
Förväntningar på växter och trädgårdsodling […]

Hållbar marksanering – för grön återanvändning av marken
I en perfekt värld går all mark att återställa till sin forna glans, men så är det tyvärr inte (ännu). Det finns markområden som inte kan återanvändas helt utan vidare, men en överraskande stor andel kan faktiskt saneras och bli säker att bygga på […]

Synliggör underhållsbehovet
Underhållsskulden pratades det mycket om redan för 15 år sedan. Det vi redan då visste är att när proppen åker ur flaskan kommer det att välla fram allt möjligt […]

Låt årsklockan styra kyrkogårdsarbetet
Vad är en årsklocka? Det är ett systematiserat schema för arbetsuppgifterna, hur omfattande de är och när de utförs under arbetsåret […]

Grönyteskötsel förädlar anstalter
Svenska anstalter har stor potential att utveckla park och trädgård till attraktiva anläggningar. Klienter erbjuds meningsfull sysselsättning och följer övergripande och levande strategier för utformningen genom enskilda skötselinsatser […]

Använd en elektrisk kistsänkare – spara ryggarna och klara arbetsmiljökraven
Det är dags att prata klarspråk om en viktig vardagsfråga som handlar både om etik och arbetsmiljö. Vid kistgravsättning har vi fem olika möjligheter att sänka kistan […]

Se upp med rasrisken vid återfyllning efter kistgravsättning
Många tror att risken för ras är över när graven är grävd och stämpad, men i själva verket kan den vara som störst vid återfyllningen […]

Restaurering av våtmark – så här går det till
Anläggning, restaurering och underhåll av våtmark är av stor vikt för en levande natur med biologisk mångfald, vilket gagnar oss allihopa, såväl människor som djur. […]

Förändringar i Arbetsmiljöreglerna 2025
Vi på Acama har anpassat våra säkerhetskurser och kursmaterialen enligt det nya regelverket för 2025 […]

Är effektivisering rätt väg att gå?
Kyrkogårdens kärnuppdrag är att begrava de döda och hålla begravningsplatserna i ordnat och värdigt skick. Tror du att det är vårt kärnuppdrag som drar det mesta av våra resurser? […]

Hur hanterar vi dagvattenanläggningar? Dålig skötsel driver upp kostnaderna
Dagvatten, det vatten som rinner av från mark, tak och vägar vid regn eller snösmältning, kan innehålla farliga föroreningar och orsaka stora problem om det inte hanteras rätt […]

Nu när allt ska vara grönt – borde det väl också gälla industrifastigheterna?
Förvaltning av industrifastigheter kräver ett långsiktigt tänk och ett fokus på underhåll och förbättringar av befintliga system […]

Ett år på kyrkogården
Följ med under ett års arbete på våra kyrkogårdar i Solberga pastorat […]

Den överskattade gräsmattan
En gräsmatta ska man bara ha. Och finns det en gräsmatta när man flyttar in i ett hus med trädgård får den ofta vara kvar. Så man börjar gödsla, vattna och klippa.. […]

Julrosor ger hopp om våren
Julrosor som blommar innan det mesta annat är exklusiva men förvånansvärt tacksamma. Trots att vädret kan skifta mellan snö och mildväder så klarar de av strapatserna […]

Vi måste börja jobba smartare
Begravningsavgiften är dyr som den är. Så är det dags igen. Kostnaderna ökar utan att vara kopplade till något effektivitetsmått […]

Digitalisering för effektivare vinterväghållning
Med långa vintrar och snabba väderomslag ställs höga krav på att hålla vägarna säkra och framkomliga, samtidigt som kostnader och miljöpåverkan måste hållas under kontroll […]

Tio trender inom vinterväghållning
Vintern närmar sig med stormsteg och därmed med största sannolikhet även oväder, snökaos och halka. […]

Det finns annat än gräsmatta
Den älskade gräsmattan fyller våra parker, oräkneliga rondeller och även minsta lilla plätt i staden. Men den visar sig vara lika bra för den biologiska mångfalden som en öken, eller ibland till och med sämre. […]

Designa en ätbar trädgård
Ibland får jag frågan om jag kan designa en trädgård med så mycket ätbart jag bara kan få in. Det är en rolig utmaning som också ligger i tiden […]

Är arbetet med den eviga vilans platser värdefullt?
Är begravningsväsendet inte tillräckligt viktigt för att få tillgång till att bygga ut begravningsplatserna, rimligt avståndsmässigt och med rimliga markförhållanden? […]