
Du kommer aldrig att hinna med, eller ens få till stånd personliga möten med alla tänkbara kundämnen. Därtill räcker vare sig din eller kundens tid. Men, om ditt mål är att klättra upp i värdekedjan och satsa på mer exklusiva och välbetalda arbeten, då är det mycket sannolikt att ett personligt möte med kunden/ beställarombudet är helt avgörande för att du skall kunna nå det uppställda målet.
Det du behöver är ett möte där du och kunden tillsammans besöker objektet och du får möjlighet att tala om varför kunden skall välja just ditt företags kompetens och resurser. Tänk bara på att kunden säkert kommer att träffa fler entreprenörer och att det därför är extra viktigt vilket intryck du ger, i jämförelse med det intryck dina konkurrenter ger.
För det första, se till att komma i tid! Att komma för sent till ett första möte med en möjlig kund, är som att komma för sent på första dejten. Ingen bra början. En klockren miss om man vill bygga upp en personlig relation och visa respekt för varandra. Är det oundvikligt att bli sen, t ex för att du sitter i en trafikkö, ring upp kunden i god tid före den utsatta tiden, be om ursäkt och förvarna om att du inte hinner i tid.
När du är framme och har hittat personen du skall träffa, presentera dig själv och skaka hand och låt din motpart få tillfälle att presentera sig själv och leda konversationen. Det är alltid bäst om kunden först får förklara vad han eller hon vill och förväntar sig av en ny entreprenör. Glöm inte att stänga av din mobiltelefon, om du inte redan gjort det redan när du parkerade bilen.
Själva ankomsten, med ögonkontakt och handslag, är det som lägger grunden till det första intrycket. Eftersom du arbetar inom den gröna sektorn är det ingen som höjer på ögonbrynen för att du dyker upp i jeans och en snygg tröja i stället för i en Armani! Gröna proffs förväntas vara ledigt klädda och arbeta utomhus, inte inne i ett kontorslandskap. Men, det är ändå viktigt att inte ha de sämsta arbetsbyxorna och en fläckad, sliten fleeceväst utanpå tröjan. Och att inte vara en gående redskapshållare med alla fickor fulla av verktyg och bra-att-ha grejor.
Du vill inte heller att skorna skall lämna leriga spår efter sig på kundens golv eller att bilen du åker i till kundbesöket skall se ut som en rullande skrothög. Tänk igenom hur du vill att kunden skall uppleva dig och ditt företag och se till att alla som representerar företaget gentemot kunderna håller dessa enkla grundregler i minnet vid personliga möten.
Se till att ha med ett anteckningsblock och en fungerande penna på alla kundbesök. Får du frågor som du inte kan svara på med en gång, skriva ned dessa och säg till kunden:
– Just nu har jag inte svaret på din fråga men jag återkommer till dig senast imorgon med ett klart och utförligt svar.
Sök ögonkontakt med kunden, han eller hon bits inte och skulle du ändå känna det svårt att se personen i ögonen så titta på näsroten. Kunden märker ingen skillnad.
Gäller det ett mindre uppdrag och sådana tjänster som du brukar utföra regelbundet åt olika kunder, t ex grönyteskötsel eller plattläggning, skall du försöka ge kunden ett prisförslag direkt på plats. Komplettera med att sända över ett samlat avtalsförslag en eller ett par dagar senare. Därför behöver du skaffa dig en god och säker magkänsla för både din egen kostnadsbild och marknadspriset i ditt område för motsvarande tjänster.
Börja inte med att prata om priset! När du väl hört vad kunden efterfrågar, är det dags för dig att ge ditt förslag. Tänk då på att se möjligheterna snarare än att bara se problemen som kan komma. Var observant på vad kunden sagt innan, stämmer det med dina egna tankar om uppdraget? Fyller ditt förslag verkligen kundens behov? Var noga med att framhålla varför kunden skall välja just ditt företag.
Här är några exempel på goda sidor att framhålla för kunden:
• Lokalt förankrade
• Bred kompetens
• Snabb hjälp, flexibla
• Tillförlitliga, proffsiga
• Levererar kvalitet
• Försäkrade
• Personlig kontakt
• Prisvärda
Tänk också på att:
• Kunden skall kunna identifiera sig med dig och du med deras behov
• Hög kvalitet ger goodwill
• Du skall erbjuda konceptuella helhetslösningar för kunden
• Du skall ha en ansvarig för varje kund, göra det enkelt för kunden
• Du skall besöka kunden/beställaren regelbundet ute på fältet
När det är dags att avrunda besöket och dra sig hemåt, glöm inte att överlämna ditt visitkort och lämna en säker uppgift till kunden om när du har anbudet/ förslaget klart och hur det kommer att överlämnas till kunden. Sist men inte minst, tacka för att kunden tagit sig tid med dig och säg att du är tacksam för att du får möjlighet att lägga ett anbud på deras uppdrag. Framhåll gärna att det passar väl in bland dina andra uppdrag och det skulle vara roligt att få dom som kund.
Claes-Anders Malmberg, VD Acama AB

Låt det blomma – det är vår!
När vi nu är i maj har våren kommit till hela vårt avlånga land. Låt dig inspireras av olika kombinationer med lökväxter så kan du måla med hela färgskalan. […]

Varför blir det inte som jag hade tänkt mig?
Förväntningar på växter och trädgårdsodling […]

Hållbar marksanering – för grön återanvändning av marken
I en perfekt värld går all mark att återställa till sin forna glans, men så är det tyvärr inte (ännu). Det finns markområden som inte kan återanvändas helt utan vidare, men en överraskande stor andel kan faktiskt saneras och bli säker att bygga på […]

Synliggör underhållsbehovet
Underhållsskulden pratades det mycket om redan för 15 år sedan. Det vi redan då visste är att när proppen åker ur flaskan kommer det att välla fram allt möjligt […]

Låt årsklockan styra kyrkogårdsarbetet
Vad är en årsklocka? Det är ett systematiserat schema för arbetsuppgifterna, hur omfattande de är och när de utförs under arbetsåret […]

Grönyteskötsel förädlar anstalter
Svenska anstalter har stor potential att utveckla park och trädgård till attraktiva anläggningar. Klienter erbjuds meningsfull sysselsättning och följer övergripande och levande strategier för utformningen genom enskilda skötselinsatser […]

Använd en elektrisk kistsänkare – spara ryggarna och klara arbetsmiljökraven
Det är dags att prata klarspråk om en viktig vardagsfråga som handlar både om etik och arbetsmiljö. Vid kistgravsättning har vi fem olika möjligheter att sänka kistan […]

Se upp med rasrisken vid återfyllning efter kistgravsättning
Många tror att risken för ras är över när graven är grävd och stämpad, men i själva verket kan den vara som störst vid återfyllningen […]

Restaurering av våtmark – så här går det till
Anläggning, restaurering och underhåll av våtmark är av stor vikt för en levande natur med biologisk mångfald, vilket gagnar oss allihopa, såväl människor som djur. […]

Förändringar i Arbetsmiljöreglerna 2025
Vi på Acama har anpassat våra säkerhetskurser och kursmaterialen enligt det nya regelverket för 2025 […]

Är effektivisering rätt väg att gå?
Kyrkogårdens kärnuppdrag är att begrava de döda och hålla begravningsplatserna i ordnat och värdigt skick. Tror du att det är vårt kärnuppdrag som drar det mesta av våra resurser? […]

Hur hanterar vi dagvattenanläggningar? Dålig skötsel driver upp kostnaderna
Dagvatten, det vatten som rinner av från mark, tak och vägar vid regn eller snösmältning, kan innehålla farliga föroreningar och orsaka stora problem om det inte hanteras rätt […]

Nu när allt ska vara grönt – borde det väl också gälla industrifastigheterna?
Förvaltning av industrifastigheter kräver ett långsiktigt tänk och ett fokus på underhåll och förbättringar av befintliga system […]

Ett år på kyrkogården
Följ med under ett års arbete på våra kyrkogårdar i Solberga pastorat […]

Den överskattade gräsmattan
En gräsmatta ska man bara ha. Och finns det en gräsmatta när man flyttar in i ett hus med trädgård får den ofta vara kvar. Så man börjar gödsla, vattna och klippa.. […]

Julrosor ger hopp om våren
Julrosor som blommar innan det mesta annat är exklusiva men förvånansvärt tacksamma. Trots att vädret kan skifta mellan snö och mildväder så klarar de av strapatserna […]

Vi måste börja jobba smartare
Begravningsavgiften är dyr som den är. Så är det dags igen. Kostnaderna ökar utan att vara kopplade till något effektivitetsmått […]

Digitalisering för effektivare vinterväghållning
Med långa vintrar och snabba väderomslag ställs höga krav på att hålla vägarna säkra och framkomliga, samtidigt som kostnader och miljöpåverkan måste hållas under kontroll […]

Tio trender inom vinterväghållning
Vintern närmar sig med stormsteg och därmed med största sannolikhet även oväder, snökaos och halka. […]

Det finns annat än gräsmatta
Den älskade gräsmattan fyller våra parker, oräkneliga rondeller och även minsta lilla plätt i staden. Men den visar sig vara lika bra för den biologiska mångfalden som en öken, eller ibland till och med sämre. […]

Designa en ätbar trädgård
Ibland får jag frågan om jag kan designa en trädgård med så mycket ätbart jag bara kan få in. Det är en rolig utmaning som också ligger i tiden […]

Är arbetet med den eviga vilans platser värdefullt?
Är begravningsväsendet inte tillräckligt viktigt för att få tillgång till att bygga ut begravningsplatserna, rimligt avståndsmässigt och med rimliga markförhållanden? […]