
Du kommer aldrig att hinna med, eller ens få till stånd personliga möten med alla tänkbara kundämnen. Därtill räcker vare sig din eller kundens tid. Men, om ditt mål är att klättra upp i värdekedjan och satsa på mer exklusiva och välbetalda arbeten, då är det mycket sannolikt att ett personligt möte med kunden/ beställarombudet är helt avgörande för att du skall kunna nå det uppställda målet.
Det du behöver är ett möte där du och kunden tillsammans besöker objektet och du får möjlighet att tala om varför kunden skall välja just ditt företags kompetens och resurser. Tänk bara på att kunden säkert kommer att träffa fler entreprenörer och att det därför är extra viktigt vilket intryck du ger, i jämförelse med det intryck dina konkurrenter ger.
För det första, se till att komma i tid! Att komma för sent till ett första möte med en möjlig kund, är som att komma för sent på första dejten. Ingen bra början. En klockren miss om man vill bygga upp en personlig relation och visa respekt för varandra. Är det oundvikligt att bli sen, t ex för att du sitter i en trafikkö, ring upp kunden i god tid före den utsatta tiden, be om ursäkt och förvarna om att du inte hinner i tid.
När du är framme och har hittat personen du skall träffa, presentera dig själv och skaka hand och låt din motpart få tillfälle att presentera sig själv och leda konversationen. Det är alltid bäst om kunden först får förklara vad han eller hon vill och förväntar sig av en ny entreprenör. Glöm inte att stänga av din mobiltelefon, om du inte redan gjort det redan när du parkerade bilen.
Själva ankomsten, med ögonkontakt och handslag, är det som lägger grunden till det första intrycket. Eftersom du arbetar inom den gröna sektorn är det ingen som höjer på ögonbrynen för att du dyker upp i jeans och en snygg tröja i stället för i en Armani! Gröna proffs förväntas vara ledigt klädda och arbeta utomhus, inte inne i ett kontorslandskap. Men, det är ändå viktigt att inte ha de sämsta arbetsbyxorna och en fläckad, sliten fleeceväst utanpå tröjan. Och att inte vara en gående redskapshållare med alla fickor fulla av verktyg och bra-att-ha grejor.
Du vill inte heller att skorna skall lämna leriga spår efter sig på kundens golv eller att bilen du åker i till kundbesöket skall se ut som en rullande skrothög. Tänk igenom hur du vill att kunden skall uppleva dig och ditt företag och se till att alla som representerar företaget gentemot kunderna håller dessa enkla grundregler i minnet vid personliga möten.
Se till att ha med ett anteckningsblock och en fungerande penna på alla kundbesök. Får du frågor som du inte kan svara på med en gång, skriva ned dessa och säg till kunden:
– Just nu har jag inte svaret på din fråga men jag återkommer till dig senast imorgon med ett klart och utförligt svar.
Sök ögonkontakt med kunden, han eller hon bits inte och skulle du ändå känna det svårt att se personen i ögonen så titta på näsroten. Kunden märker ingen skillnad.
Gäller det ett mindre uppdrag och sådana tjänster som du brukar utföra regelbundet åt olika kunder, t ex grönyteskötsel eller plattläggning, skall du försöka ge kunden ett prisförslag direkt på plats. Komplettera med att sända över ett samlat avtalsförslag en eller ett par dagar senare. Därför behöver du skaffa dig en god och säker magkänsla för både din egen kostnadsbild och marknadspriset i ditt område för motsvarande tjänster.
Börja inte med att prata om priset! När du väl hört vad kunden efterfrågar, är det dags för dig att ge ditt förslag. Tänk då på att se möjligheterna snarare än att bara se problemen som kan komma. Var observant på vad kunden sagt innan, stämmer det med dina egna tankar om uppdraget? Fyller ditt förslag verkligen kundens behov? Var noga med att framhålla varför kunden skall välja just ditt företag.
Här är några exempel på goda sidor att framhålla för kunden:
• Lokalt förankrade
• Bred kompetens
• Snabb hjälp, flexibla
• Tillförlitliga, proffsiga
• Levererar kvalitet
• Försäkrade
• Personlig kontakt
• Prisvärda
Tänk också på att:
• Kunden skall kunna identifiera sig med dig och du med deras behov
• Hög kvalitet ger goodwill
• Du skall erbjuda konceptuella helhetslösningar för kunden
• Du skall ha en ansvarig för varje kund, göra det enkelt för kunden
• Du skall besöka kunden/beställaren regelbundet ute på fältet
När det är dags att avrunda besöket och dra sig hemåt, glöm inte att överlämna ditt visitkort och lämna en säker uppgift till kunden om när du har anbudet/ förslaget klart och hur det kommer att överlämnas till kunden. Sist men inte minst, tacka för att kunden tagit sig tid med dig och säg att du är tacksam för att du får möjlighet att lägga ett anbud på deras uppdrag. Framhåll gärna att det passar väl in bland dina andra uppdrag och det skulle vara roligt att få dom som kund.
Claes-Anders Malmberg, VD Acama AB

Att förstå och förvalta kallmurade stenmurar
Kallmurade stenmurar blir ofta en fysisk länk mellan dåtid och nutid genom att vara beständiga element i landskapet. De kan också på ett diskret men väldigt pedagogiskt sätt synliggöra uppdelning av markanvändning och vittna om strävsamt och skickligt hantverk.. […]

En sista resa på Rhen
Från oktober 2025 blir det tillåtet att sänka urnor i floden Rhen. En ny begravningsform tar plats – med konsekvenser för kyrkogårdar, ekonomi och tradition.. […]

Naturmiljöer och vår problemlösarförmåga
”Sitt inte där och grubbla – gå ut och ta en promenad!” Ett råd som jag tror många av oss har fått när vi fastnat i en frågeställning eller i ett problem. Många av oss har också upplevt att det faktiskt hjälpt att ta en promenad. Men vilka egenskaper ska en naturmiljö innehålla för att kunna ge stöd vid problemlösning? […]

Kommunal vinterväghållning – utblick 2026
Vi går igenom de viktigaste utmaningarna som påverkar kommunernas vinterväghållning – och hur vi kan rusta oss för framtiden. […]

Den personliga graven
Varför speglar inte fler gravar den som vilar där? Jag tror att det finns så mycket historia, tradition och att man inte vill sticka ut. En grav ska vara neutral och smälta in.. […]

Utmaningar med avvattning – bakfall och igensatta brunnar
Vilken fantastisk sommar vi har haft –
som gjord för att dra på sig regnstället och gummistövlarna och spana vattenflöden på fastigheten/-erna.. […]

Lär känna de 100 vanligaste växterna
Klicka här för att anmäla dig! Livesänd webbkurs om de 100 vanligaste växterna:Datum: 23 oktober, 25 november 2025 Vill du bli säkrare i din växtkännedom? Den här heldagskursen ger dig grundläggande kunskaper om de 100

20 tillbud på en arbetsolycka – därför måste vi prata mer om riskerna i utemiljöarbetet
Det går tjugo tillbud på en olycka – men bara två rapporteras. Med nya arbetsmiljöregler 2025 blir det tydligt att riskerna i utemiljöarbete måste tas på allvar. Läs om tillbud, belastningsskador och vägen mot ett hållbart arbetsliv. […]

Passa på att besöka en park eller trädgård i sensommartider
Det är härligt att botanisera i parker och upptäcka fina kombinationer. För hur roligt det än är att surfa runt och kolla fina bilder på nätet så är det inte i närheten lika givande som när vi kan se och känna med alla sinnena.. […]

Känner vi varandras arbetsvardag?
Vi behöver prova-på-dagar varje år Oavsett om du jobbar ute eller inne, och oavsett var du står på karriärstegen, är det värdefullt att bredda sitt kunnande och sin erfarenhet. Förståelsen för varandras arbeten är nyckeln

Låt det blomma – det är vår!
När vi nu är i maj har våren kommit till hela vårt avlånga land. Låt dig inspireras av olika kombinationer med lökväxter så kan du måla med hela färgskalan. […]

Varför blir det inte som jag hade tänkt mig?
Förväntningar på växter och trädgårdsodling […]

Hållbar marksanering – för grön återanvändning av marken
I en perfekt värld går all mark att återställa till sin forna glans, men så är det tyvärr inte (ännu). Det finns markområden som inte kan återanvändas helt utan vidare, men en överraskande stor andel kan faktiskt saneras och bli säker att bygga på […]

Synliggör underhållsbehovet
Underhållsskulden pratades det mycket om redan för 15 år sedan. Det vi redan då visste är att när proppen åker ur flaskan kommer det att välla fram allt möjligt […]

Låt årsklockan styra kyrkogårdsarbetet
Vad är en årsklocka? Det är ett systematiserat schema för arbetsuppgifterna, hur omfattande de är och när de utförs under arbetsåret […]

Grönyteskötsel förädlar anstalter
Svenska anstalter har stor potential att utveckla park och trädgård till attraktiva anläggningar. Klienter erbjuds meningsfull sysselsättning och följer övergripande och levande strategier för utformningen genom enskilda skötselinsatser […]

Använd en elektrisk kistsänkare – spara ryggarna och klara arbetsmiljökraven
Det är dags att prata klarspråk om en viktig vardagsfråga som handlar både om etik och arbetsmiljö. Vid kistgravsättning har vi fem olika möjligheter att sänka kistan […]

Se upp med rasrisken vid återfyllning efter kistgravsättning
Många tror att risken för ras är över när graven är grävd och stämpad, men i själva verket kan den vara som störst vid återfyllningen […]

Restaurering av våtmark – så här går det till
Anläggning, restaurering och underhåll av våtmark är av stor vikt för en levande natur med biologisk mångfald, vilket gagnar oss allihopa, såväl människor som djur. […]

Förändringar i Arbetsmiljöreglerna 2025
Vi på Acama har anpassat våra säkerhetskurser och kursmaterialen enligt det nya regelverket för 2025 […]

Är effektivisering rätt väg att gå?
Kyrkogårdens kärnuppdrag är att begrava de döda och hålla begravningsplatserna i ordnat och värdigt skick. Tror du att det är vårt kärnuppdrag som drar det mesta av våra resurser? […]

Hur hanterar vi dagvattenanläggningar? Dålig skötsel driver upp kostnaderna
Dagvatten, det vatten som rinner av från mark, tak och vägar vid regn eller snösmältning, kan innehålla farliga föroreningar och orsaka stora problem om det inte hanteras rätt […]