Att lägga ett anbud är inte så lätt

Foto: ACAMA AB

Efter kundbesöket är det viktigt att följa upp med en skriftlig offert eller ett anbud. Till privatkunder och kommersiella kunder i den privata sektorn skall du skynda dig att lämna en offert eller ett anbud, chansen är större att få ordern desto snabbare du är.

Det beror på att kunden inte kommer att avvakta en viss sista anbudsdag utan ta beslut så fort kunden själv är redo för beslutet. I den offentliga sektorn gäller detta bara när det handlar om mindre entreprenader som inte konkurrensutsätts, d v s inte är föremål för upphandling.  

En annan bra sak med att vara snabb är att kunden får mindre tid att överväga andra alternativ som att t e x fråga dina konkurrenter om ett jämförande anbud. Försök alltid göra anbudet eller offerten när du har besöket och önskemålen i färskt minne, d v s redan samma dag. Det är ett vanligt fel att man sätter sig först några dagar efter kundbesöket och försöker få ihop offerten. Dels går det långsammare eftersom minnet behöver friskas upp, dels ökar risken kraftigt för att man glömmer en eller annan sak. Att glömma något kan innebära flera saker, det kan göra att du offererar ett för lågt pris och tappar intäkter eller att du inte till 100 % uppfyller kundens behov om du t e x glömt ett par saker som kunden var speciellt noga med.

Ditt anbud eller din offert skall fylla kundens behov, d v s ge ett bra beslutsunderlag att ta ställning till. Du skall därför göra dina offerter och anbud lättförståeliga, tydliga och genomarbetade.

Ge inte kunden bara en a-prislista för de olika arbetena eller produkterna som efterfrågas utan försök att så långt möjligt är knyta ihop säcken genom att lämna fast pris för ett bestämt arbete eller en bestämd kvantitet av produkten. Gäller priset en skötselentreprenad skall kunden kunna se vad det kostar per år totalt för en viss skötselnivå och ibland också olika delar av skötseln kostar så att man kan dra ifrån eller lägga till utifrån behov.

Var noga med att visa hur du har kommit fram till det offererade priset, så att kunden förstår vad man får för pengarna. Ange inte bara ett klumppris utan detaljer. Lämna gärna förslag på extraarbeten eller kompletterande produkter och motivera varför dessa skulle vara bra för kunden. I slutändan betyder merförsäljning mycket både vid butiksförsäljning och i entreprenader, ibland är det t o m så att merförsäljningen är helt avgörande för att få en acceptabel vinstnivå.

Skriv anbudet på ditt företags brevpapper och kontrollera det för eventuella stavfel eller fläckar. Anbudet skall se prydligt ut och du bör gärna lägga med ett visitkort där du på baksidan skriver att du kommer att ringa upp kunden om ett par dagar för att kontrollera att anbudet säkert har kommit fram och ge tillfälle till frågor och kompletteringar. Det bästa sättet att överlämna ett anbud eller en offert är att bestämma tid för ett återbesök hos kunden, särskilt om det gäller lite större uppdrag eller ordervärde. Skall anbudet skickas se till att alltid göra det i ett tryckt företagskuvert. 

Claes-Anders Malmberg, VD Acama AB