
För att förstå driftens komplexitet och kostnadsutveckling måste man känna till verkliga produktionsförhållanden och inte bara lite till den vanliga kommunala kostnads- och tidsredovisningen. En bra grund är att ta reda på vad som utgör de största enskilda kostnadsposterna.
I driften ingår både tillsyn, skötsel och avhjälpande underhåll. Endast det planerade underhållet hör hemma i den egentliga underhållsdelen. Gränsdragningen är mycket viktig för att få tydlighet i vad som ingår av ansvar och ersättningar.
Gatans drift är en året-runt-verksamhet med gatubelysning som dominerande kostnadspost, därefter kommer barmarksrenhållning tätt följd av enskilda vägar (i ganska många kommuner) och vinterrenhållning. Sedan är det ett långt hopp ner till vägslåtter, trafikanordningar, konstbyggnader och dagvattenavledning.
Gatudriften har blivit så kostnadspressad idag att det inte är lätt att få fram resurser till några egentliga satsningar på driften och det är ofta nytillkommande ytor och arbeten som ställer till det. Nya gator i exploateringsområdena ska skötas och man får dra ner på driftstandarden i de redan befintliga områdena.

Vinterns största kostnadsposter är maskinell snöröjning, maskinell halkbekämpning, grusupptagning, beredskap och handskottning/manuell halkbekämpning. Handarbetet i gata/park-vintern är bara 2-3 % av totalkostnaden. Maskinella arbeten för gata-park brukar uppgå till ca 60%, grusupptagningen till ca 15% och beredskapen till ca 10%.
Nya markanläggningar ställer till det för vintern också i och med att nya ytor ofta är förtätade och har många hinder för arbetets utförande. Det leder i sin tur till att handarbetet flerdubblas.
Parkens kostnader domineras av gräsklippning. Ofta är gräs av olika slag runt 25% av parkens drift. Därefter kommer planteringar, naturmark, lekplatser, träd och buskage. Planteringarna är ofta mellan 15-20% och ett lätt offer för besparingar i kristider. Att ställa om till extensiva gräsytor och minska skötselinsatserna i naturmark och buskage är också vanligt i besparingstider. Det sistnämnda utförs mest av egen personal under lågarbetstid och hjälper till att reglera arbetet under gröna vintrar.

Nya parkanläggningar är också mycket dyrare.
I snitt brukar man räkna att gatudriften kostar drygt 1000 kr per invånare och år, varav knappt hälften för vinter och drygt hälften för barmark. Räknat på m2 gatumark brukar det bli 14-15 kr.
Parken ligger i snitt på 400-500 kr per invånare och år och det brukar stanna på 3,50-4,00 kr per m2.
Men tänk nu på att detta är bara för driften, inte för eventuellt planerat underhåll. Och i takt med att pengarna tryter så minskar det långsiktiga underhållet i alla kommuner medan tyvärr så ökar det akuta, felavhjälpande underhållet för att många markanläggningar är slitna och dåligt underhållna.
Vad kostar gatu- och parkunderhållet då? Det ska vi reda ut nästa vecka i Gröna Trender.
Claes-Anders Malmberg, VD, Acama AB

Låt det blomma – det är vår!
När vi nu är i maj har våren kommit till hela vårt avlånga land. Låt dig inspireras av olika kombinationer med lökväxter så kan du måla med hela färgskalan. […]

Varför blir det inte som jag hade tänkt mig?
Förväntningar på växter och trädgårdsodling […]

Hållbar marksanering – för grön återanvändning av marken
I en perfekt värld går all mark att återställa till sin forna glans, men så är det tyvärr inte (ännu). Det finns markområden som inte kan återanvändas helt utan vidare, men en överraskande stor andel kan faktiskt saneras och bli säker att bygga på […]

Synliggör underhållsbehovet
Underhållsskulden pratades det mycket om redan för 15 år sedan. Det vi redan då visste är att när proppen åker ur flaskan kommer det att välla fram allt möjligt […]

Låt årsklockan styra kyrkogårdsarbetet
Vad är en årsklocka? Det är ett systematiserat schema för arbetsuppgifterna, hur omfattande de är och när de utförs under arbetsåret […]

Grönyteskötsel förädlar anstalter
Svenska anstalter har stor potential att utveckla park och trädgård till attraktiva anläggningar. Klienter erbjuds meningsfull sysselsättning och följer övergripande och levande strategier för utformningen genom enskilda skötselinsatser […]

Använd en elektrisk kistsänkare – spara ryggarna och klara arbetsmiljökraven
Det är dags att prata klarspråk om en viktig vardagsfråga som handlar både om etik och arbetsmiljö. Vid kistgravsättning har vi fem olika möjligheter att sänka kistan […]

Se upp med rasrisken vid återfyllning efter kistgravsättning
Många tror att risken för ras är över när graven är grävd och stämpad, men i själva verket kan den vara som störst vid återfyllningen […]

Restaurering av våtmark – så här går det till
Anläggning, restaurering och underhåll av våtmark är av stor vikt för en levande natur med biologisk mångfald, vilket gagnar oss allihopa, såväl människor som djur. […]

Förändringar i Arbetsmiljöreglerna 2025
Vi på Acama har anpassat våra säkerhetskurser och kursmaterialen enligt det nya regelverket för 2025 […]

Är effektivisering rätt väg att gå?
Kyrkogårdens kärnuppdrag är att begrava de döda och hålla begravningsplatserna i ordnat och värdigt skick. Tror du att det är vårt kärnuppdrag som drar det mesta av våra resurser? […]

Hur hanterar vi dagvattenanläggningar? Dålig skötsel driver upp kostnaderna
Dagvatten, det vatten som rinner av från mark, tak och vägar vid regn eller snösmältning, kan innehålla farliga föroreningar och orsaka stora problem om det inte hanteras rätt […]

Nu när allt ska vara grönt – borde det väl också gälla industrifastigheterna?
Förvaltning av industrifastigheter kräver ett långsiktigt tänk och ett fokus på underhåll och förbättringar av befintliga system […]

Ett år på kyrkogården
Följ med under ett års arbete på våra kyrkogårdar i Solberga pastorat […]

Den överskattade gräsmattan
En gräsmatta ska man bara ha. Och finns det en gräsmatta när man flyttar in i ett hus med trädgård får den ofta vara kvar. Så man börjar gödsla, vattna och klippa.. […]

Julrosor ger hopp om våren
Julrosor som blommar innan det mesta annat är exklusiva men förvånansvärt tacksamma. Trots att vädret kan skifta mellan snö och mildväder så klarar de av strapatserna […]

Vi måste börja jobba smartare
Begravningsavgiften är dyr som den är. Så är det dags igen. Kostnaderna ökar utan att vara kopplade till något effektivitetsmått […]

Digitalisering för effektivare vinterväghållning
Med långa vintrar och snabba väderomslag ställs höga krav på att hålla vägarna säkra och framkomliga, samtidigt som kostnader och miljöpåverkan måste hållas under kontroll […]

Tio trender inom vinterväghållning
Vintern närmar sig med stormsteg och därmed med största sannolikhet även oväder, snökaos och halka. […]

Det finns annat än gräsmatta
Den älskade gräsmattan fyller våra parker, oräkneliga rondeller och även minsta lilla plätt i staden. Men den visar sig vara lika bra för den biologiska mångfalden som en öken, eller ibland till och med sämre. […]

Designa en ätbar trädgård
Ibland får jag frågan om jag kan designa en trädgård med så mycket ätbart jag bara kan få in. Det är en rolig utmaning som också ligger i tiden […]

Är arbetet med den eviga vilans platser värdefullt?
Är begravningsväsendet inte tillräckligt viktigt för att få tillgång till att bygga ut begravningsplatserna, rimligt avståndsmässigt och med rimliga markförhållanden? […]