
Mindre och medelstora städers centrum kämpar för livet sedan flera år. Och inte har det blivit bättre av pandemin som driver på näthandeln och slår hårt mot butiksägare och andra näringsidkare. Inte minst i städernas och tätorternas centrum. Kanske är inte dom samlade ytorna mer än ett eller ett par hektar stora om vi mängdar upp de viktigaste gångstråken och vistelseplatserna. På dessa ytor brukar vi under vinterdelen av året bedriva traditionell halkbekämpning med stenkross, s k friktionshöjande medel. Vi vill att folk ska känna sig säkra och inte halka omkull.
Ändå är det många halkolyckor på vintern. Särskilt i början och slutet av vinterperioden när halkan kommer som mest överraskande eller omväxlingen med kallt ena dagen och töväder nästa. Många vågar sig inte ut eller minimerar sina besök så gott det går. Hur ska vi hjälpa centrum att överleva på vintern och få behålla så mycket som möjligt av folklivet?

Vi vet från de goda resultaten på GC-vägar landet över att vintercyklingen har ökat kraftigt senaste åren, inte minst beror detta på sopsaltningen. Man borstar bort snön som kommit och sedan lägga ut en saltvattenlösning som förhindrar frysning. Därmed skapas svart vinterväg och säker cykelbana.

Men billigt saltvatten fungerar bäst ner till ca 6-8 grader minus om man använder vanligt koksalt som grund. Med sk formiater (myrsalter) som inte fräter på beläggningsytorna kan man hålla halkfritt i lägre temperaturer och skona miljön ännu mer även om det kostar litet mer. Formiater är cirka 5-6 ggr dyrare än koksalt.
Mängden salt minimeras genom lakeläggningen till runt 5 gr per m2 och gång mot det dubbla vid läggning av befuktat salt och uppåt 40 gr per m2 o gång om man använder rent torrsalt.
Sopsaltningen kräver en redskapsbärare av typ traktor eller lastmaskin och ett kombiaggregat som både borstar och sedan med hjälp av dysor lägger ut saltlaken i önskad bredd. Ett mindre aggregat brukar rymma 2,5 m3 och större varianter tar uppåt 5m3. Med det sistnämnda kan man köra bortåt 5 km GCväg i 2,5 meters bredd utan påfyllning.
Eller 12500 m2 centrumytor. Kostnaden ska egentligen inte stå i centrum för det är värt mycket att skapa svart vinterväg och undvika halkolyckor. Samhällets kostnader för just halkolyckor är väldigt stora men drabbar förstås en annan del av skattsedeln (regionen) än den som betalar för vintervåghållningen (kommunen). Och i besparingstider är även halkbekämpning och snöröjning utsatt för sparkraven. Så vi behöver prata kostnader och veta vad en utökning av sopsaltningen för att vintersäkra centrumytorna faktiskt går på i pengar räknat.
Eftersom jag håller på mycket med produktionsplanering och intraprenadkalkyler i min konsultvardag så vet jag att sopsaltning måste utföras väldigt många gånger under vintern, inte sällan två gånger om dygnet för att uppnå full effekt. En riktig halkvinter får vi räkna med 100-120 ggr och kostnaden stannar runt 10 öre per sopsaltad m2 och gång. Ja, det låter dyrt om jag säger att en full vinter kan kostnaden bli 11 kr/m2. I en medelstor stad innebär det att ett GC-nät på runt 50.000 m2 kostar 5000 kr ex moms varje gång.
Att lägga ut stenkrosset är inte heller gratis. Det är ett mycket tyngre material och maskinerna måste därför åka och hämta mer material ofta under en arbetsgång, så det drar rejält med ställtider. Krosset måste också tas upp på våren och vi får inte glömma problemet med det farliga stendammet. Det finns många fördelar att slippa stenkrosset.
Men hur har vi då räknat på sopsaltningen? En yrkesarbetare kostar 330 kr i timmen, en lastmaskin som dragfordon 300 kr i timmen, en sopvals 165 kr/ timme och en lakespridare 180 kr/ timme. Totalt för ekipaget strax under 1000 kr i timmen, ex moms förstås.
Sett till totalkostnaden för sopsaltning består den av drygt 50% maskin-/fordonskostnad, knappt 30% personalkostnad och knappt 20% materialkostnad (saltlake).
Jämför vi sopsaltning med maskinsopning och annan barmarksrenhållning blir det också intressant. Kombinationen papperskorgstömning och maskinsopning med manuell skräpplockning flera gånger i veckan är inte gratis. Skräpet kostar mycket pengar. Läs mer om detta i min tidigare artikel om just skräpkostnaderna här: https://gronatrender.se/varfor-ar-det-sa-dyrt-att-plocka-skrap/
Men i barmarksrenhållningen är dom flesta kommuner beredda att satsa mycket pengar. Om inte skräpet hålls efter är det inte bara att ytorna förfulas och skadedjuren ökar, utan också troligt att det leder till en självuppfyllande profetia; folk tycker helt enkelt att det är mer okej att själva kasta skräp på ytorna om det redan är nerskräpat. Med den jämförelsen blir det enklare att se sopsaltningen i ett samhällsnyttigt perspektiv.
Så varför skulle vi inte satsa på att öka tillgängligheten och säkerheten på våra centrumytor med den sopsaltning som fungerar så väl för GC-vägarna? Just denna vinter kanske butiksägare och allmänhet kommer att behöva det extra mycket för att vi ska få levande centrummiljöer.
Claes-Anders Malmberg – VD, Acama AB

Låt det blomma – det är vår!
När vi nu är i maj har våren kommit till hela vårt avlånga land. Låt dig inspireras av olika kombinationer med lökväxter så kan du måla med hela färgskalan. […]

Varför blir det inte som jag hade tänkt mig?
Förväntningar på växter och trädgårdsodling […]

Hållbar marksanering – för grön återanvändning av marken
I en perfekt värld går all mark att återställa till sin forna glans, men så är det tyvärr inte (ännu). Det finns markområden som inte kan återanvändas helt utan vidare, men en överraskande stor andel kan faktiskt saneras och bli säker att bygga på […]

Synliggör underhållsbehovet
Underhållsskulden pratades det mycket om redan för 15 år sedan. Det vi redan då visste är att när proppen åker ur flaskan kommer det att välla fram allt möjligt […]

Låt årsklockan styra kyrkogårdsarbetet
Vad är en årsklocka? Det är ett systematiserat schema för arbetsuppgifterna, hur omfattande de är och när de utförs under arbetsåret […]

Grönyteskötsel förädlar anstalter
Svenska anstalter har stor potential att utveckla park och trädgård till attraktiva anläggningar. Klienter erbjuds meningsfull sysselsättning och följer övergripande och levande strategier för utformningen genom enskilda skötselinsatser […]

Använd en elektrisk kistsänkare – spara ryggarna och klara arbetsmiljökraven
Det är dags att prata klarspråk om en viktig vardagsfråga som handlar både om etik och arbetsmiljö. Vid kistgravsättning har vi fem olika möjligheter att sänka kistan […]

Se upp med rasrisken vid återfyllning efter kistgravsättning
Många tror att risken för ras är över när graven är grävd och stämpad, men i själva verket kan den vara som störst vid återfyllningen […]

Restaurering av våtmark – så här går det till
Anläggning, restaurering och underhåll av våtmark är av stor vikt för en levande natur med biologisk mångfald, vilket gagnar oss allihopa, såväl människor som djur. […]

Förändringar i Arbetsmiljöreglerna 2025
Vi på Acama har anpassat våra säkerhetskurser och kursmaterialen enligt det nya regelverket för 2025 […]

Är effektivisering rätt väg att gå?
Kyrkogårdens kärnuppdrag är att begrava de döda och hålla begravningsplatserna i ordnat och värdigt skick. Tror du att det är vårt kärnuppdrag som drar det mesta av våra resurser? […]

Hur hanterar vi dagvattenanläggningar? Dålig skötsel driver upp kostnaderna
Dagvatten, det vatten som rinner av från mark, tak och vägar vid regn eller snösmältning, kan innehålla farliga föroreningar och orsaka stora problem om det inte hanteras rätt […]

Nu när allt ska vara grönt – borde det väl också gälla industrifastigheterna?
Förvaltning av industrifastigheter kräver ett långsiktigt tänk och ett fokus på underhåll och förbättringar av befintliga system […]

Ett år på kyrkogården
Följ med under ett års arbete på våra kyrkogårdar i Solberga pastorat […]

Den överskattade gräsmattan
En gräsmatta ska man bara ha. Och finns det en gräsmatta när man flyttar in i ett hus med trädgård får den ofta vara kvar. Så man börjar gödsla, vattna och klippa.. […]

Julrosor ger hopp om våren
Julrosor som blommar innan det mesta annat är exklusiva men förvånansvärt tacksamma. Trots att vädret kan skifta mellan snö och mildväder så klarar de av strapatserna […]

Vi måste börja jobba smartare
Begravningsavgiften är dyr som den är. Så är det dags igen. Kostnaderna ökar utan att vara kopplade till något effektivitetsmått […]

Digitalisering för effektivare vinterväghållning
Med långa vintrar och snabba väderomslag ställs höga krav på att hålla vägarna säkra och framkomliga, samtidigt som kostnader och miljöpåverkan måste hållas under kontroll […]

Tio trender inom vinterväghållning
Vintern närmar sig med stormsteg och därmed med största sannolikhet även oväder, snökaos och halka. […]

Det finns annat än gräsmatta
Den älskade gräsmattan fyller våra parker, oräkneliga rondeller och även minsta lilla plätt i staden. Men den visar sig vara lika bra för den biologiska mångfalden som en öken, eller ibland till och med sämre. […]

Designa en ätbar trädgård
Ibland får jag frågan om jag kan designa en trädgård med så mycket ätbart jag bara kan få in. Det är en rolig utmaning som också ligger i tiden […]

Är arbetet med den eviga vilans platser värdefullt?
Är begravningsväsendet inte tillräckligt viktigt för att få tillgång till att bygga ut begravningsplatserna, rimligt avståndsmässigt och med rimliga markförhållanden? […]