
Allt kom från en gåva: en påse med frön.
Allt började 1956, när markisen Gallarati Scotti och hans fru Lavinia Taverna bestämde sig för att köpa en lantlig fastighet nära Ardea, på Lazio-kusten, några tiotals kilometer från den ”eviga staden” Rom.
På marken, som ursprungligen saknade träd och buskar, planterades tallar och eukalyptus för att ge skugga till bondgården och för att stävja de starka vindeffekterna från det närliggande havet.
Senare gav en familjevän Lavinia en påse med frön och markisen, främst för skojs skull, valde att så dem. Resultatet av experimentet var sensationellt: små växter växte snabbt och med dem skapades nytt liv och passion. Deras öde var att sätta en djup prägel på historien.
Lavinia började närma sig trädgårdsskötsel med stor iver och ägnade sig med mycket omsorg åt att så och föda upp hundratals växter som föddes genom hennes noggranna arbete.
De dominerande dragen är just passion och hängivenhet; trädgården föddes ur passionen hos dess grundare som upptäckte vilken stor tillfredsställelse att skapa och vårda en trädgård kan ge. Allt föddes från den gåvan och trädgården blev allomfattande i livet för dess skapare, som följde sin dröm fram till den sista dagen i hennes liv.
Denna fas av nyfunnen entusiasm fortsatte i flera år, tills Lavinia insåg att det inte var en trädgård, utan bara en uppsättning växter utan en specifik designstruktur. Det var då hon bestämde sig för att be Russell Page, den berömda engelska landskapsdesignern, om hjälp.
Den djupgående renoveringen som utfördes 1967 av landskapsdesignern syftade till att ge en förnyad och strukturerad ordning till det naturliga kaos som tidigare kännetecknat Tavernas arbete.
Således skapades temaområden, riktiga utomhus-”rum” dedikerade till markisens oändliga kreativitet.
Russell Page delade in trädgården i avgränsade utrymmen, med en starkt geometrisk design som understryks av häckar och stigar; det finns ett 30-tal ”rum” som tar med oss på en rundtur av raffinerade färger och essenser. Till exempel rosenträdgården, apelsinträdgården, olivträdgården, dalen med antika rosor, den grå trädgården där den hemliga fontänen ligger eller den vita avenyn som kännetecknas av vita blommor under alla årstider och som leder besökaren till en konstgjord sjö.
Med sin början i samarbetet mellan markisen och Russell Page så förfinades Lavinias smak och hennes nyfikenhet växte. Förekomsten av medelhavsväxter ökade, och senare tillkom även Australiens och Kaliforniens flora. Dessutom genomfördes en kontinuerlig forskning och förfining av arter som bäst anpassade sig till det lokala medelhavsklimatet, vilket har möjliggjort en acklimatiseringsprocess för de växter som normalt inte finns i Medelhavsområdet, och som nu fullt ut kan visa sin egen prakt.
I början av 1980-talet bestämde Lavinia sig för att göra om vissa delar av trädgårdsarkitekturen för att följa principen om tematiska rum med större precision, således bemästrade hon temat: Kombinationer av former, lövverk och färger. Därför försvann mer flamboyanta färger och mer öppet exotiska växter och efter en lång och grundlig avvägning i trädgården reviderades den för att erbjuda omtåliga färgscheman. Detta genom att grundligt kontrollera fyllda och tomma utrymmen med noggrannhet i designen och i utbudet av föreslagna växters variation.
Med Lavinias död 1997 glömdes inte hennes projekt bort: trädgården tillåter nuförtiden gäster att uppleva elegansen och den djupt personliga stilen hos en stor trädgårdsmästare som markisen demonstrerade; men framför allt, förutom trädgården, så överlever idag ett arv av känslor, drömmar och idéer genom den förtrollande livscirkeln som började med den första påsen med frön som födde trädgården, ämnad att blomma och växa över tiden.
Foto och text av: Ilaria Degl’Innocenti
Originaltext på engelska:
Everything came from a gift: a sachet of seeds.
It all began in 1956, when the Marquis Gallarati Scotti and his wife Lavinia Taverna decided to buy a rural property near Ardea, on the Lazio coast, a few tens of kilometers from the “eternal city” of Rome.
On the land, originally devoid of trees and shrubs, pines and eucalyptus were planted to provide shade to the farmhouse and to curb the strong wind effects coming from the nearby sea.
Later, a family friend gave Lavinia a sachet of seeds and the Marquise, mainly for fun, with the intent to sow them. The result of the experiment was sensational: little plants grew fast and with them, new life and passion were originated and destined to set a deep mark on history.
Lavinia began to approach gardening with great ardor, dedicating herself with extreme care to sowing and raising hundreds of plants born through her careful work.
The dominant evident elements are precisely passion and dedication; the garden was born out of the passion of its founder who discovered the great satisfaction that creating and caring for a garden can give. Everything was born starting from that gift and became all-encompassing in the life of its creator, following a dream until the last day of her life.
This phase of neophyte enthusiasm continued for several years, until Lavinia realized that it was not a garden, but just a set of plants without a specific design structure. It was then that she decided to call for Russell Page support, the famous English landscape designer.
The profound renovation carried out in 1967 by the landscape designer aimed to provide a renewed and structured order to the natural chaos that had previously characterized the work of the Taverna.
Thus, themed areas were created, real open-air ”rooms” dedicated to the infinite creativity of the Marquise.
Page divided the garden into circumscribed spaces, with a strongly geometric design underlined by hedges and paths; there are about 30 ”rooms” that take us on a virtual tour of refined colors and essences such as the rose garden, the orange garden, the olive garden, the valley of ancient roses, the gray garden where the secret fountain is located or the white avenue is characterized by white blooms in any season and it leads the visitor to an artificial lake.
With the beginning of the collaboration between the Marquise and Russell Page, Lavinia’s taste and curiosity were thoroughly refined. The presence of Mediterranean plants increased, and later Australian and California florae also increased. Moreover, a continuous research and refinement of species that best adapted to the local Mediterranean climate was conducted, which has enabled an acclimatization process for those plants that normally are not present in the Mediterranean basin, and now can fully show their own splendor.
In the early 1980s. Lavinia decided to rethink about some areas of the garden architecture to follow the principle of thematic rooms with greater precision, mastering on the theme of combinations of shapes, foliage and colors. Therefore, more flamboyant colors and more openly exotic plants disappeared and after a long and thorough assessment at the garden was revised to offer delicate color schemes, by carefully controlling full and empty spaces through rigor and accuracy in the design and in the range of proposed plants’ variety.
With Lavinia’s death in 1997, her projects were not forgotten: the garden allows nowadays to learn the elegance and the profound personal style of a great gardener that the marquise demonstrated; but above all, in addition to the garden, a legacy of affections, dreams and ideas survives today through the enchanted circle of life generated by the first sachet of seeds that gave birth to the garden, destined to blossom and grow over time.
Written by: Ilaria Degl’Innocenti

Varför blir det inte som jag hade tänkt mig?
Förväntningar på växter och trädgårdsodling […]

Hållbar marksanering – för grön återanvändning av marken
I en perfekt värld går all mark att återställa till sin forna glans, men så är det tyvärr inte (ännu). Det finns markområden som inte kan återanvändas helt utan vidare, men en överraskande stor andel kan faktiskt saneras och bli säker att bygga på […]

Synliggör underhållsbehovet
Underhållsskulden pratades det mycket om redan för 15 år sedan. Det vi redan då visste är att när proppen åker ur flaskan kommer det att välla fram allt möjligt […]

Låt årsklockan styra kyrkogårdsarbetet
Vad är en årsklocka? Det är ett systematiserat schema för arbetsuppgifterna, hur omfattande de är och när de utförs under arbetsåret […]

Grönyteskötsel förädlar anstalter
Svenska anstalter har stor potential att utveckla park och trädgård till attraktiva anläggningar. Klienter erbjuds meningsfull sysselsättning och följer övergripande och levande strategier för utformningen genom enskilda skötselinsatser […]

Använd en elektrisk kistsänkare – spara ryggarna och klara arbetsmiljökraven
Det är dags att prata klarspråk om en viktig vardagsfråga som handlar både om etik och arbetsmiljö. Vid kistgravsättning har vi fem olika möjligheter att sänka kistan […]

Se upp med rasrisken vid återfyllning efter kistgravsättning
Många tror att risken för ras är över när graven är grävd och stämpad, men i själva verket kan den vara som störst vid återfyllningen […]

Restaurering av våtmark – så här går det till
Anläggning, restaurering och underhåll av våtmark är av stor vikt för en levande natur med biologisk mångfald, vilket gagnar oss allihopa, såväl människor som djur. […]

Förändringar i Arbetsmiljöreglerna 2025
Vi på Acama har anpassat våra säkerhetskurser och kursmaterialen enligt det nya regelverket för 2025 […]

Är effektivisering rätt väg att gå?
Kyrkogårdens kärnuppdrag är att begrava de döda och hålla begravningsplatserna i ordnat och värdigt skick. Tror du att det är vårt kärnuppdrag som drar det mesta av våra resurser? […]

Hur hanterar vi dagvattenanläggningar? Dålig skötsel driver upp kostnaderna
Dagvatten, det vatten som rinner av från mark, tak och vägar vid regn eller snösmältning, kan innehålla farliga föroreningar och orsaka stora problem om det inte hanteras rätt […]

Nu när allt ska vara grönt – borde det väl också gälla industrifastigheterna?
Förvaltning av industrifastigheter kräver ett långsiktigt tänk och ett fokus på underhåll och förbättringar av befintliga system […]

Ett år på kyrkogården
Följ med under ett års arbete på våra kyrkogårdar i Solberga pastorat […]

Den överskattade gräsmattan
En gräsmatta ska man bara ha. Och finns det en gräsmatta när man flyttar in i ett hus med trädgård får den ofta vara kvar. Så man börjar gödsla, vattna och klippa.. […]

Julrosor ger hopp om våren
Julrosor som blommar innan det mesta annat är exklusiva men förvånansvärt tacksamma. Trots att vädret kan skifta mellan snö och mildväder så klarar de av strapatserna […]

Vi måste börja jobba smartare
Begravningsavgiften är dyr som den är. Så är det dags igen. Kostnaderna ökar utan att vara kopplade till något effektivitetsmått […]

Digitalisering för effektivare vinterväghållning
Med långa vintrar och snabba väderomslag ställs höga krav på att hålla vägarna säkra och framkomliga, samtidigt som kostnader och miljöpåverkan måste hållas under kontroll […]

Tio trender inom vinterväghållning
Vintern närmar sig med stormsteg och därmed med största sannolikhet även oväder, snökaos och halka. […]

Det finns annat än gräsmatta
Den älskade gräsmattan fyller våra parker, oräkneliga rondeller och även minsta lilla plätt i staden. Men den visar sig vara lika bra för den biologiska mångfalden som en öken, eller ibland till och med sämre. […]

Designa en ätbar trädgård
Ibland får jag frågan om jag kan designa en trädgård med så mycket ätbart jag bara kan få in. Det är en rolig utmaning som också ligger i tiden […]

Är arbetet med den eviga vilans platser värdefullt?
Är begravningsväsendet inte tillräckligt viktigt för att få tillgång till att bygga ut begravningsplatserna, rimligt avståndsmässigt och med rimliga markförhållanden? […]

När utomstående medverkar i kistgravsättningen – vi behöver bättre förståelse för vad det innebär i praktiken
Det blir allt vanligare att andra än förvaltningens personal deltar vid kistgravsättningar. Detta gäller främst gravsättningar för andra trossamfund än Svenska kyrkan. […]