
Utan rätt lutning måste vi stämpa.
Tänk dig att ni gräver i en två-filig väg och det finns grönytor intill den filen där ni ska gräva. Ni som är med och gräver vet förstås att vi måste ha en tillräcklig lutning på schaktet åt båda sidorna, men det är lätt att vi ”improviserar”.
Tillräcklig lutning är 15-20 grader och då blir det mer massor att gräva upp. Jämfört med om vi släntar lite mindre. Intill grönytan är det inte svårt att låta det luta tillräckligt, men utåt vägens mitt är det en helt annan sak.
Om vi släntlutar som man ska blir det till att stänga av vägen. Vi får göra en tillfällig trafikomledning. Framkomligheten för bilisterna minskar. Och desto mer asfalt, förstärkningslager och obundet bärlager vi måste ta bort, desto dyrare och mer tidskrävande blir återställningen.
De flesta förvaltningarna har idag ingen egen kassett eller släde för stämpning. När det ska till en stödkonstruktion hyr vi in både kassett och montering/ demontering. Det är bara det att stämpning är dyrt och mycket tidskrävande. Enklast blir att göra som vi alltid gjort. Vi gräver försiktigt och släntar så mycket det går, där det går.
Så vad är det vi gör med våra ”improviserade lösningar? Hur mycket ökar olycksrisken? Även om det går bra idag finns mycket som talar för att olyckan kan komma med förödande kraft.
En m3 schaktmassa väger ca. 1600 kg. När raset kommer har det ofta föregåtts av rörelser i eller ovanför schaktet. En spricka bildas. Kanske kommer en tung lastbil körandes i den öppna körfilen. Vibrationerna får marken att skaka.
Vi är på frostfritt djup ett par meter under ytan och jobbar med rörläggning eller utsättning. Sidan mot trafiken ger vika för att lutningen är närmast obefintlig.
Oftast blir det ”bara” ett mindre ras. Är det bara stövlarna som sitter fast kanske jag kan få ut fötterna och hämta nya stövlar på förrådet. Värre är att sitta fast till midjan och inte kunna ta sig loss själv. Trycket mot benen blir enormt och tiden är knapp.
Först i svåra situationer anmäls ett inträffat olyckstillbud. Vid mindre ras håller man hellre tyst och jobbar vidare. Det går ungefär 20 tillbud på en arbetsolycka men många ”små ras” blir inte anmälda vare sig till arbetsledning eller arbetsmiljöverk. Vi som jobbar i schaktet tänker att det är vårt eget fel. Vi var nog inte tillräckligt försiktiga.
Egentligen är det ju tvärtom. Ingen seriös arbetsgivare vill att vi tar onödiga risker. För så är det tyvärr, att gräva och schakta innebär stora risker för både maskinförarna och spadisarna.
Claes-Anders Malmberg, VD Acama AB

Låt det blomma – det är vår!
När vi nu är i maj har våren kommit till hela vårt avlånga land. Låt dig inspireras av olika kombinationer med lökväxter så kan du måla med hela färgskalan. […]

Varför blir det inte som jag hade tänkt mig?
Förväntningar på växter och trädgårdsodling […]

Hållbar marksanering – för grön återanvändning av marken
I en perfekt värld går all mark att återställa till sin forna glans, men så är det tyvärr inte (ännu). Det finns markområden som inte kan återanvändas helt utan vidare, men en överraskande stor andel kan faktiskt saneras och bli säker att bygga på […]

Synliggör underhållsbehovet
Underhållsskulden pratades det mycket om redan för 15 år sedan. Det vi redan då visste är att när proppen åker ur flaskan kommer det att välla fram allt möjligt […]

Låt årsklockan styra kyrkogårdsarbetet
Vad är en årsklocka? Det är ett systematiserat schema för arbetsuppgifterna, hur omfattande de är och när de utförs under arbetsåret […]

Grönyteskötsel förädlar anstalter
Svenska anstalter har stor potential att utveckla park och trädgård till attraktiva anläggningar. Klienter erbjuds meningsfull sysselsättning och följer övergripande och levande strategier för utformningen genom enskilda skötselinsatser […]

Använd en elektrisk kistsänkare – spara ryggarna och klara arbetsmiljökraven
Det är dags att prata klarspråk om en viktig vardagsfråga som handlar både om etik och arbetsmiljö. Vid kistgravsättning har vi fem olika möjligheter att sänka kistan […]

Se upp med rasrisken vid återfyllning efter kistgravsättning
Många tror att risken för ras är över när graven är grävd och stämpad, men i själva verket kan den vara som störst vid återfyllningen […]

Restaurering av våtmark – så här går det till
Anläggning, restaurering och underhåll av våtmark är av stor vikt för en levande natur med biologisk mångfald, vilket gagnar oss allihopa, såväl människor som djur. […]

Förändringar i Arbetsmiljöreglerna 2025
Vi på Acama har anpassat våra säkerhetskurser och kursmaterialen enligt det nya regelverket för 2025 […]

Är effektivisering rätt väg att gå?
Kyrkogårdens kärnuppdrag är att begrava de döda och hålla begravningsplatserna i ordnat och värdigt skick. Tror du att det är vårt kärnuppdrag som drar det mesta av våra resurser? […]

Hur hanterar vi dagvattenanläggningar? Dålig skötsel driver upp kostnaderna
Dagvatten, det vatten som rinner av från mark, tak och vägar vid regn eller snösmältning, kan innehålla farliga föroreningar och orsaka stora problem om det inte hanteras rätt […]

Nu när allt ska vara grönt – borde det väl också gälla industrifastigheterna?
Förvaltning av industrifastigheter kräver ett långsiktigt tänk och ett fokus på underhåll och förbättringar av befintliga system […]

Ett år på kyrkogården
Följ med under ett års arbete på våra kyrkogårdar i Solberga pastorat […]

Den överskattade gräsmattan
En gräsmatta ska man bara ha. Och finns det en gräsmatta när man flyttar in i ett hus med trädgård får den ofta vara kvar. Så man börjar gödsla, vattna och klippa.. […]

Julrosor ger hopp om våren
Julrosor som blommar innan det mesta annat är exklusiva men förvånansvärt tacksamma. Trots att vädret kan skifta mellan snö och mildväder så klarar de av strapatserna […]

Vi måste börja jobba smartare
Begravningsavgiften är dyr som den är. Så är det dags igen. Kostnaderna ökar utan att vara kopplade till något effektivitetsmått […]

Digitalisering för effektivare vinterväghållning
Med långa vintrar och snabba väderomslag ställs höga krav på att hålla vägarna säkra och framkomliga, samtidigt som kostnader och miljöpåverkan måste hållas under kontroll […]

Tio trender inom vinterväghållning
Vintern närmar sig med stormsteg och därmed med största sannolikhet även oväder, snökaos och halka. […]

Det finns annat än gräsmatta
Den älskade gräsmattan fyller våra parker, oräkneliga rondeller och även minsta lilla plätt i staden. Men den visar sig vara lika bra för den biologiska mångfalden som en öken, eller ibland till och med sämre. […]

Designa en ätbar trädgård
Ibland får jag frågan om jag kan designa en trädgård med så mycket ätbart jag bara kan få in. Det är en rolig utmaning som också ligger i tiden […]

Är arbetet med den eviga vilans platser värdefullt?
Är begravningsväsendet inte tillräckligt viktigt för att få tillgång till att bygga ut begravningsplatserna, rimligt avståndsmässigt och med rimliga markförhållanden? […]