Klara snörik vinter utan extra pengar

Publicerad: 2020-09-19 13.30 | Senast ändrad: 2020-09-19 13.30

Klara snörik vinter utan extra pengar

Årets hetaste trend i kommunal vinterväghållning gäller finansieringen. Många tekniska förvaltningar får krav på sig inför 2021 och 2022 att reglera vinterkostnaderna inom gällande ramar, d v s det är slut på extraanslag för att täcka snörika vintrar. Och med detta följer också tydliga krav på att prioritera halkbekämpning och tänka nytt i vinterväghållningen generellt.

Låt oss först börja med att konstatera ett enkelt faktum. Vinterväghållning är en samhällsviktig angelägenhet och en absolut nödvändighet för ett modernt, välfungerande samhälle. Både när det gäller organisation och ekonomi måste man därför se vinterväghållning som en självständig, prioriterad verksamhet istället för som ett bihang till stadsrenhållningen eller det allmänna gatuunderhållet.

Det är inte ovanligt att man har kommunicerande kärl i driftbudgetens olika poster så att det ett år med stora vinterväghållningskostnader med automatik finns dåligt med pengar till den övriga gatudriften och att det därmed måste ske stora inbromsningar i felavhjälpande och planerat driftsunderhåll. En verksamhetsplanering som i budgeteringen inte tar hänsyn till tidigare erfarenheter och ekonomiska utfall gör kommunen en rejäl björntjänst, försvagar handlingsberedskapen och frånhänder sig möjligheten till framförhållning.

Låt oss studera en vanlig kommuns vinterväghållning, någonstans i vårt avlånga land. Under ett antal år har utfallet i genomsnitt legat på knappa 7 mkr kr medan budgeten varit helt oförändrad på 3,6 mkr. Visst är det svårt att förutsäga de exakta kostnaderna vinterväghållning eftersom vi inte styr över vädret men i ovanstående exempel saknas möjligheterna till budgetstyrning eftersom erfarenheterna och det faktiska utfallet inte beaktas. Istället hemfaller man åt att ”ta kostnaderna när dom uppstår” , inte sällan med hänvisning till att det får jämna ut sig i den stora driftbudgeten. Känner du igen dig? Är det så i din kommun också?

Bild2Det är då inte konstigt om man bygger på underhållsskulden när det blir en svår vinter och höga kostnader. Det blir ju kraftiga underskott som måste finansieras genom omprioriteringar. Medan en grön vinter inte leder till motsvarande ö verskott som skulle kunna hjälpa till att arbeta av underhållsskulden. För budgeten är aldrig så tilltagen att det kan bli överskott, bara underskott.

Detta är tänkvärt när vi kommer till att prata om vad vinterväghållningen kostar. Oberoende av om det blir en grön eller vit vinter innehåller vinterväghållning en ganska stor andel fasta kostnader. Personal, maskiner och övriga resurser ligger ju i beredskap för att kunna rycka ut om det behövs. Den kostnaden finns oberoende av om vi har vinterväghållning i egen regi eller på entreprenad. Hur stor är då denna fasta kostnadsandel?

I grova drag uppgår den till mellan 25-30% av hela kostnaden för all vinterväghållning. Om vi har flera beredskapsorganisationer så att det exempelvis finns en för gata/park, en för kommunala fastighetsbolaget och en för enskilda vägar, kan den fasta kostnaden för beredskapshållningen uppgå till ännu högre andel av totalkostnaden.

Bild3 Bild4

Det är inte alltid det lönar sig att ha entreprenörer. Vinterväghållning är en maskin- och fordonsintensiv verksamhet som för en god fördelning av de fasta maskin- och fordonskostnaderna kräver ett högt utnyttjande både under barmarks- och vinterförhållanden.

En effektiv egen-regi enhet som dimensioneras endast för att täcka grundläggande verksamhetsvolym (och alltså inte arbetstoppar!) under både barmarks- och vintersäsong kan nå goda samordnings- och upparbetningseffekter och hålla en hög konkurrenskraft med rätt arbetsledning.  En entreprenad med flera olika aktörer och därmed beredskapsorganisationer blir betydligt mer svårstyrd, inte minst om det i kontrakten finns flera nivåer med underentreprenörer. 

En högaktuell fråga i våra genomlysningar av gata-park verksamheter landet runt, är frågan om hur tillkommande och avgående ytor och arbeten ska regleras och mot vad. Kärnverksamheten har företräde före frivillig verksamhet men har den tekniska kärnverksamheten kartlagts och var har vi över eller understandard? Att fastställa en Lägsta Godtagbara Standard (LGS) inom kommunaltekniken är en bra startpunkt för förändringsarbete och inom vinterväghållningen blir frågan om obligatoriska och frivilliga uppgifter extra tydllig.

Claes-Anders Malmberg, VD, Acama AB

Denna artikel

Skriv ut artikeln

Fakta

Missa inte Vinterväghållningsdagarna ONLINE
den 21 och 22 oktober 2020 via ZOOM.

Läs mer på: 
https://gronatrender.se/article.php?id=108

Datum och tid:
21 oktober  kl. 08.15 - 12.15  (Tema: robotisering och digitalisering)
22 oktober  kl. 08.15 - 12.15  (Tema: sopsaltning 2.0 – centrumytor och GC-vägar)

Kostnad:
Deltagaravgiften varierar beroende på om man önskar gå en eller båda dagarna samt om man är en eller flera personer som anmäler sig. Se tabell nedan:

ANTAL PERSONER

1 DAG

2 DAGAR

1 person

1400kr

2400kr

2-3 personer

1200kr/person

2200kr/person

4 personer eller fler

1100kr/person

2100kr/person


Anmälan:
Görs direkt till maria@acama.se

Ange deltagares namn, epostadress, om det är för en eller båda dagarna samt en faktureringsadress (med fakturerings epost, GLN nummer eller PEPPOL ID)

Praktisk information:
Kursen hålls via det digitala mötesverktyget ZOOM. Programmet måste laddas ner men är helt kostnadsfritt.

En instruktion för programmet skickas ut i samband med anmälan.
Webbkamera och mikrofon behövs inte då dessa ej kommer användas av deltagarna under dagen.

Avbokning:
Senast 2 veckor innan kursstart. Vid avbokning senare än 2 veckor innan kursstart måste beställaren ersätta Acama AB med 100% av kurskostnaden.

Dock är det möjligt att byta ut deltagare fram till och med kursdagen.

För att se tidigare års fysiska Vinterväghållningsdagar följ länkarna nedan:

VVH 2019
https://gronatrender.se/article.php?id=423

VVH 2018
https://gronatrender.se/article.php?id=377

VVH 2017
https://www.gronatrender.se/article.php?id=325

VVH 2016
https://www.gronatrender.se/article.php?id=288

Senaste artiklar

26 september 2020

Livesänd webbkurs: effektivisera egen regi

Hur skapar man en egen regi verksamhet som ger pang för pengarna? 

Kursen har tagits fram för att öka kunskapen hos kommunernas tekniska förvaltningar med tanke på besparingskrav och eventuellt kommande lågkonjunktur.

Läs mer »

20 september 2020

Livesänd webbkurs i gravskötsel för tidens krav

Gravskötseln är en viktig del av församlingarnas serviceverksamhet. Med förändrade gravskick följer förändrade krav från kunderna. Vad efterfrågas och varför?

Livesänd webbkurs i gravskötsel som möter tidens krav.

Läs mer »

20 september 2020

Livesänd webbkurs i kyrkogårdens bemanning

Ny livesänd webbkurs med Claes-Anders Malmberg om hur man bemannar och effektiviserar kyrkogårdsarbetet på bästa sätt.

Läs mer »

19 september 2020

Klara snörik vinter utan extra pengar

Vad ska man tänka på när man budgeterar och organiserar den kommande vinterväghållningen? Den gångna vintern blev mildare än många hade trott men på många håll kommer nu kravet att klara även snörika vintrar inom budgetramarna..

Läs mer »

Bli prenumerant!

Registrera dig för vårt nyhetsbrev här!

Namn:
E-post:
Kategori:

Gilla oss på Facebook!

Gata och park

Inspiration

Kyrkogård

Entreprenad