Klara snörik vinter utan extra pengar

Publicerad: 2021-07-26 22.13 | Senast ändrad: 2021-07-26 22.13

Klara snörik vinter utan extra pengar

Årets hetaste trend i kommunal vinterväghållning gäller finansieringen. Många tekniska förvaltningar får krav på sig inför  2022 att reglera vinterkostnaderna inom gällande ramar, d v s det är slut på extraanslag för att täcka snörika vintrar. Och med detta följer också tydliga krav på att prioritera halkbekämpning och tänka nytt i vinterväghållningen generellt.

Låt oss först börja med att konstatera ett enkelt faktum. Vinterväghållning är en samhällsviktig angelägenhet och en absolut nödvändighet för ett modernt, välfungerande samhälle. Både när det gäller organisation och ekonomi måste man därför se vinterväghållning som en självständig, prioriterad verksamhet istället för som ett bihang till stadsrenhållningen eller det allmänna gatuunderhållet.

Det är inte ovanligt att man har kommunicerande kärl i driftbudgetens olika poster så att det ett år med stora vinterväghållningskostnader med automatik finns dåligt med pengar till den övriga gatudriften och att det därmed måste ske stora inbromsningar i felavhjälpande och planerat driftsunderhåll. En verksamhetsplanering som i budgeteringen inte tar hänsyn till tidigare erfarenheter och ekonomiska utfall gör kommunen en rejäl björntjänst, försvagar handlingsberedskapen och frånhänder sig möjligheten till framförhållning.



Kurser

Klicka på bilden för att se aktuella utbildningar för Tekniska Förvaltningar


Låt oss studera en vanlig kommuns vinterväghållning, någonstans i vårt avlånga land. Under ett antal år har utfallet i genomsnitt legat på knappa 7 mkr kr medan budgeten varit helt oförändrad på 3,6 mkr. Visst är det svårt att förutsäga de exakta kostnaderna vinterväghållning eftersom vi inte styr över vädret men i ovanstående exempel saknas möjligheterna till budgetstyrning eftersom erfarenheterna och det faktiska utfallet inte beaktas. Istället hemfaller man åt att ”ta kostnaderna när dom uppstår” , inte sällan med hänvisning till att det får jämna ut sig i den stora driftbudgeten. Känner du igen dig? Är det så i din kommun också?

Bild2Det är då inte konstigt om man bygger på underhållsskulden när det blir en svår vinter och höga kostnader. Det blir ju kraftiga underskott som måste finansieras genom omprioriteringar. Medan en grön vinter inte leder till motsvarande ö verskott som skulle kunna hjälpa till att arbeta av underhållsskulden. För budgeten är aldrig så tilltagen att det kan bli överskott, bara underskott.

Detta är tänkvärt när vi kommer till att prata om vad vinterväghållningen kostar. Oberoende av om det blir en grön eller vit vinter innehåller vinterväghållning en ganska stor andel fasta kostnader. Personal, maskiner och övriga resurser ligger ju i beredskap för att kunna rycka ut om det behövs. Den kostnaden finns oberoende av om vi har vinterväghållning i egen regi eller på entreprenad. Hur stor är då denna fasta kostnadsandel?

I grova drag uppgår den till mellan 25-30% av hela kostnaden för all vinterväghållning. Om vi har flera beredskapsorganisationer så att det exempelvis finns en för gata/park, en för kommunala fastighetsbolaget och en för enskilda vägar, kan den fasta kostnaden för beredskapshållningen uppgå till ännu högre andel av totalkostnaden.

Bild3 Bild4

Det är inte alltid det lönar sig att ha entreprenörer. Vinterväghållning är en maskin- och fordonsintensiv verksamhet som för en god fördelning av de fasta maskin- och fordonskostnaderna kräver ett högt utnyttjande både under barmarks- och vinterförhållanden.

En effektiv egen-regi enhet som dimensioneras endast för att täcka grundläggande verksamhetsvolym (och alltså inte arbetstoppar!) under både barmarks- och vintersäsong kan nå goda samordnings- och upparbetningseffekter och hålla en hög konkurrenskraft med rätt arbetsledning.  En entreprenad med flera olika aktörer och därmed beredskapsorganisationer blir betydligt mer svårstyrd, inte minst om det i kontrakten finns flera nivåer med underentreprenörer. 

En högaktuell fråga i våra genomlysningar av gata-park verksamheter landet runt, är frågan om hur tillkommande och avgående ytor och arbeten ska regleras och mot vad. Kärnverksamheten har företräde före frivillig verksamhet men har den tekniska kärnverksamheten kartlagts och var har vi över eller understandard? Att fastställa en Lägsta Godtagbara Standard (LGS) inom kommunaltekniken är en bra startpunkt för förändringsarbete och inom vinterväghållningen blir frågan om obligatoriska och frivilliga uppgifter extra tydllig.

Claes-Anders Malmberg, VD, Acama AB

Denna artikel

Skriv ut artikeln

Fakta

Missa inte VVH ONLINE (Vinterväghållningsdagarna) 2021! 

Läs mer på: 
https://gronatrender.se/article.php?id=108

Datum och tid:
22 september  kl. 08.30 - 12.00
23 september  kl. 08.30 - 12.00

Kostnad:
Vid anmälan av:

1 person: 2900kr/pers
2-3 personer: 2600kr/pers
4 personer eller fler: 2400kr/pers

Avgiften är exklusive moms.
Inkluderat i priset är två livesända halvdagar med högaktuella föreläsningar, interaktiva frågor och digital kursdokumentation.

Anmälan:
Görs direkt till maria@acama.se

Ange deltagares namn, epostadress, om det är för en eller båda dagarna samt en faktureringsadress (med fakturerings epost, GLN nummer eller PEPPOL ID)

Praktisk information:
Kursen hålls via det digitala mötesverktyget ZOOM. Programmet måste laddas ner men är helt kostnadsfritt.

En instruktion för programmet skickas ut i samband med anmälan.
Webbkamera och mikrofon behövs inte då dessa ej kommer användas av deltagarna under dagen.

Avbokning:
Senast 2 veckor innan kursstart. Vid avbokning senare än 2 veckor innan kursstart måste beställaren ersätta Acama AB med 100% av kurskostnaden.

Dock är det möjligt att byta ut deltagare fram till och med kursdagen.

För att se tidigare års Vinterväghållningsdagar följ länkarna nedan:

VVH 2020
https://gronatrender.se/article.php?id=496

VVH 2019
https://gronatrender.se/article.php?id=423

VVH 2018
https://gronatrender.se/article.php?id=377

VVH 2017
https://www.gronatrender.se/article.php?id=325

VVH 2016
https://www.gronatrender.se/article.php?id=288

Senaste artiklar

2 augusti 2021

Spara vatten i blomsterurnorna

Sommarplanteringarna sprider mycket glädje och ger bra pang för pengarna för att använda ett slitet uttryck. Men hur ska vi tänka framåt när bevattningsproblematiken ökar? 

Läs mer »

26 juli 2021

Klara snörik vinter utan extra pengar

Vad ska man tänka på när man budgeterar och organiserar den kommande vinterväghållningen? Den gångna vintern blev mildare än många hade trott men på många håll kommer nu kravet att klara även snörika vintrar inom budgetramarna..

Läs mer »

12 juli 2021

Växter med spännande bark och grenar

I denna artikel presenteras växter med spännande bark- eller grenfärg, dekorativ barkstruktur eller grenform, samt tips om val av placering och skötsel för att framhäva deras skönhet.

Läs mer »

5 juli 2021

Invigning av 5 unika idéträdgårdar

Nu är idéträdgårdarna i Enköping färdigställda av YH-studenterna. Läs mer och se bilder från arbetsprocessen och färdigställandet i artikeln

Läs mer »

Aktuella kurser

Mest lästa i år

Bli prenumerant!

Registrera dig för vårt nyhetsbrev här!

Namn:
E-post:
Kategori:

Gilla oss på Facebook!

Gata och park

Inspiration

Kyrkogård

Entreprenad