Det mörka väglandskapet före snön

Publicerad: 2018-12-11 19.19 | Senast ändrad: 2018-12-11 19.25

Det mörka väglandskapet före snön

Vi befinner oss just nu i den absolut tristaste och mörkaste årstiden men det är bara hålla ut för snart vänder det.

Har varit ute på norr- och västerbottniska vägar en hel del under de senaste veckorna. Drygt 400 mil har det blivit på kort tid och för det mesta under dygnets mörka timmar. Under de timmarna har en och annan tanke väckts om trafiken, trafikmiljön och väglandskapet.

De blöta och smutsiga vägbanorna absorberar effektivt ljuset och det går inte göra något åt. Det pärlband av ljus man möter i mörkret är ett mycket varierande i ljusstyrka i och med det stora utbudet av ljuskällor är risken att bländas betydande. Om vägbanan dessutom är blöt, som bilderna visar, blir det störande ljusreflexer även nerifrån vägbanan. Det värsta exemplet på denna sträckan mellan Umeå och Skellefteå var en långtradare som hade uppskattningsvis mellan 20-30 starktlysande små ljuskällor i fronten jämte ordinarie halvljus och positionsljus. Efter det mötet var det läge att ta en paus vid närmaste P-ficka. Undrar om det finns ett regelverk för långtradarnas ljusarrangemang, vad som är tillåtet och inte?

Reino-reitala-kyla-och-sn-vinter

Jag prioriterar säkerheten vid bilkörning högt, kanske onödigt högt ibland, men det är det värt. För att göra körningen så angenäm och säker som möjligt är det viktigt att ha bra däck, ren vindruta både ut- och invändigt samt att använda rikligt med spolarvätska för att undvika att torkarbladen slipar in små spår i rutan. Jag har testat ett antal spolarvätskor under åren och det finns vätskor och vätskor, men bara två fabrikat som är bra. Samma gäller för torkarblad, där finns endast ett alternativ, men jag gör ingen reklam!

De nya inslagen som har kommit till under senare år är det de stora informationsskyltarna bl.a. om 2+1-vägar, stora reklamskärmar med LED gör att kontrasterna mellan det becksvarta till klart ljus och man bländas. Det borde vara möjligt att effekten automatiskt efter mörkrets infall ändras till nattläge.

Jag hade möjligheten att vara med på Trafikverkets branschdagar nyligen i Umeå med tema Miljö och Arkitektur. Det framkom under dagen att vägmiljön har förändrats mycket under senaste åren och det stora inslaget är vajerräcken som ökar kostnader för underhållet kännbart. Det är inte bara vintervägunderhållet som påverkas, utan på många sträckor syns stolpreflexerna knappt p.g.a. vägsmuts och bör spolas av med högtryck.

En viktig sak att höja säkerheten är att sänka hastigheterna, för handen på hjärtat, kör man i mörkret i kön fortare än väglaget eller väderleken tillåter och du möter ett pärlband av ljus och någon långtradare i full julbelysning så då kör man i blindo. Man ska heller inte sätta ett mål att vara framme vid bestämt klockslag, för gör man det har du skapat en viss stress innan du ens sitter bakom ratten. För första gången gjorde 4–5 stopp mellan Umeå och Boden, en sträcka på 30 mil, för att ta mig säkert hem och de stoppen behövde jag.

Just nu önskar jag snö och 10 minusgrader för ljusare och trevligare körning.

Reino Raitala RR Landskap Landskapsingenjör

Denna artikel

Skriv ut artikeln

Fakta

Reino Raitala
RR Landskap
Skjutbanevägen 2 
96196 Boden
Tel. 070-2237375
E-post: reino@rr-landskap.se

Senaste artiklar

18 mars 2019

Aktiv riskbedömning och vardagsrisker

Antalet tillbudsanmälningar är ofta lågt och maskinförarnas toleransgräns (”stryktålighet” kallar jag det för) för när ett tillbud inträffat är oerhört hög.

Läs mer »

12 mars 2019

Varför är vintergruset farligt och dyrt?

Mitt i ett stort moln av damm går en gatuarbetare och blåser samman vintergruset. Det sticker i näsan..

Läs mer »

4 mars 2019

Kaffeplantagen i de dimhöljda bergen

Vi åker norrut i delstaten Karnataka för att efter fem timmar på de skumpiga vägarna från Nagarholes vildmarkspark komma till ett av två områden i Indien där man odlar kaffe..

Läs mer »

4 mars 2019

Vildmarksreservatet i Nagarhole

Nagarholes vildmarksreservat ligger i södra Indien på gränsen mellan delstaten Karnataka och delstaten Kerala, längs floden Kabini..

Läs mer »

Bli prenumerant!

Registrera dig för vårt nyhetsbrev här!

Namn:
E-post:
Kategori:

Gilla oss på Facebook!

Gata och park

Fastighet

Kyrkogård

Entreprenad