Att lägga ett anbud är inte så lätt

Publicerad: 2015-04-19 10.06 | Senast ändrad: 2015-04-19 10.13

Att lägga ett anbud är inte så lätt

Efter kundbesöket är det viktigt att följa upp med en skriftlig offert eller ett anbud. Till privatkunder och kommersiella kunder i den privata sektorn skall du skynda dig att lämna en offert eller ett anbud, chansen är större att få ordern desto snabbare du är.
 
Det beror på att kunden inte kommer att avvakta en viss sista anbudsdag utan ta beslut så fort kunden själv är redo för beslutet. I den offentliga sektorn gäller detta bara när det handlar om mindre entreprenader som inte konkurrensutsätts, d v s inte är föremål för upphandling.
 
En annan bra sak med att vara snabb är att kunden får mindre tid att överväga andra alternativ som att t e x fråga dina konkurrenter om ett jämförande anbud. Försök alltid göra anbudet eller offerten när du har besöket och önskemålen i färskt minne, d v s redan samma dag. Det är ett vanligt fel att man sätter sig först några dagar efter kundbesöket och försöker få ihop offerten. Dels går det långsammare eftersom minnet behöver friskas upp, dels ökar risken kraftigt för att man glömmer en eller annan sak. Att glömma något kan innebära flera saker, det kan göra att du offererar ett för lågt pris och tappar intäkter eller att du inte till 100 % uppfyller kundens behov om du t e x glömt ett par saker som kunden var speciellt noga med.
 
Ditt anbud eller din offert skall fylla kundens behov, d v s ge ett bra beslutsunderlag att ta ställning till. Du skall därför göra dina offerter och anbud lättförståeliga, tydliga och genomarbetade.
 
Ge inte kunden bara en a-prislista för de olika arbetena eller produkterna som efterfrågas utan försök att så långt möjligt är knyta ihop säcken genom att lämna fast pris för ett bestämt arbete eller en bestämd kvantitet av produkten. Gäller priset en skötselentreprenad skall kunden kunna se vad det kostar per år totalt för en viss skötselnivå och ibland också olika delar av skötseln kostar så att man kan dra ifrån eller lägga till utifrån behov.
 
Var noga med att visa hur du har kommit fram till det offererade priset, så att kunden förstår vad man får för pengarna. Ange inte bara ett klumppris utan detaljer. Lämna gärna förslag på extraarbeten eller kompletterande produkter och motivera varför dessa skulle vara bra för kunden. I slutändan betyder merförsäljning mycket både vid butiksförsäljning och i entreprenader, ibland är det t o m så att merförsäljningen är helt avgörande för att få en acceptabel vinstnivå.
 
Skriv anbudet på ditt företags brevpapper och kontrollera det för eventuella stavfel eller fläckar. Anbudet skall se prydligt ut och du bör gärna lägga med ett visitkort där du på baksidan skriver att du kommer att ringa upp kunden om ett par dagar för att kontrollera att anbudet säkert har kommit fram och ge tillfälle till frågor och kompletteringar. Det bästa sättet att överlämna ett anbud eller en offert är att bestämma tid för ett återbesök hos kunden, särskilt om det gäller lite större uppdrag eller ordervärde. Skall anbudet skickas se till att alltid göra det i ett tryckt företagskuvert. 

Claes-Anders Malmberg, Org- och grönytekonsult/VD, Acama konsult AB

Denna artikel

Skriv ut artikeln

Fakta

Artikeln är ett utdrag ur Claes-Anders Malmbergs handbok Grön Marknadsföring som getts ut på Acamas eget förlag.

http://www.acama.se/bocker_lasmer.asp?p=marknadsforing

Senaste artiklar

21 maj 2019

Val av åkgräsklippare - att tänka på vid köp

När man tittar på gräsklippare så bör man ta i beaktande först och främst vilka gräsytor man har och vilken typ av gräs det är fråga om. Är det paradgräsmattor som skall hållas väldigt fina eller är det bruksgräs som mer eller mindre bara ska avverkas?

Läs mer »

21 maj 2019

Höstens kurser för tekniska förvaltningar

Nu är det dags att presentera vårt kursprogram för Hösten 2019!

Arbetsledning, Kalkylering, Vinterväghållningsdagarna och Vad är Jord och Växtnäring.

Läs mer »

21 maj 2019

Hur ska man bemanna skötseluppdragen?

Crew-management är ett viktigt ämne om man arbetar med grönyteskötsel. Lönsamheten i uppdragen är ofta låg och bemanningen av uppdragen blir därför oerhört viktig för att kunna arbeta kostnadseffektivt. Ny kurs i arbetsledning av markentreprenader går i Huddinge 13-14 november..

Läs mer »

21 maj 2019

Fasta eller rörliga kostnader?

I all kalkylering är det viktigt att veta vad just detta projektet kostar. Hur mycket mer kostar det nytillkommande och hur mycket uppgår de fasta kostnaderna i verksamheten till. En avgörande fråga för att få lönsamhet;)

Ny kalkylkurs går i Huddinge den 16-17 oktober 2019.

Läs mer »

Bli prenumerant!

Registrera dig för vårt nyhetsbrev här!

Namn:
E-post:
Kategori:

Gilla oss på Facebook!

Gata och park

Fastighet

Kyrkogård

Entreprenad