Att lägga ett anbud är inte så lätt

Publicerad: 2015-04-19 10.06 | Senast ändrad: 2015-04-19 10.13

Att lägga ett anbud är inte så lätt

Efter kundbesöket är det viktigt att följa upp med en skriftlig offert eller ett anbud. Till privatkunder och kommersiella kunder i den privata sektorn skall du skynda dig att lämna en offert eller ett anbud, chansen är större att få ordern desto snabbare du är.
 
Det beror på att kunden inte kommer att avvakta en viss sista anbudsdag utan ta beslut så fort kunden själv är redo för beslutet. I den offentliga sektorn gäller detta bara när det handlar om mindre entreprenader som inte konkurrensutsätts, d v s inte är föremål för upphandling.
 
En annan bra sak med att vara snabb är att kunden får mindre tid att överväga andra alternativ som att t e x fråga dina konkurrenter om ett jämförande anbud. Försök alltid göra anbudet eller offerten när du har besöket och önskemålen i färskt minne, d v s redan samma dag. Det är ett vanligt fel att man sätter sig först några dagar efter kundbesöket och försöker få ihop offerten. Dels går det långsammare eftersom minnet behöver friskas upp, dels ökar risken kraftigt för att man glömmer en eller annan sak. Att glömma något kan innebära flera saker, det kan göra att du offererar ett för lågt pris och tappar intäkter eller att du inte till 100 % uppfyller kundens behov om du t e x glömt ett par saker som kunden var speciellt noga med.
 
Ditt anbud eller din offert skall fylla kundens behov, d v s ge ett bra beslutsunderlag att ta ställning till. Du skall därför göra dina offerter och anbud lättförståeliga, tydliga och genomarbetade.
 
Ge inte kunden bara en a-prislista för de olika arbetena eller produkterna som efterfrågas utan försök att så långt möjligt är knyta ihop säcken genom att lämna fast pris för ett bestämt arbete eller en bestämd kvantitet av produkten. Gäller priset en skötselentreprenad skall kunden kunna se vad det kostar per år totalt för en viss skötselnivå och ibland också olika delar av skötseln kostar så att man kan dra ifrån eller lägga till utifrån behov.
 
Var noga med att visa hur du har kommit fram till det offererade priset, så att kunden förstår vad man får för pengarna. Ange inte bara ett klumppris utan detaljer. Lämna gärna förslag på extraarbeten eller kompletterande produkter och motivera varför dessa skulle vara bra för kunden. I slutändan betyder merförsäljning mycket både vid butiksförsäljning och i entreprenader, ibland är det t o m så att merförsäljningen är helt avgörande för att få en acceptabel vinstnivå.
 
Skriv anbudet på ditt företags brevpapper och kontrollera det för eventuella stavfel eller fläckar. Anbudet skall se prydligt ut och du bör gärna lägga med ett visitkort där du på baksidan skriver att du kommer att ringa upp kunden om ett par dagar för att kontrollera att anbudet säkert har kommit fram och ge tillfälle till frågor och kompletteringar. Det bästa sättet att överlämna ett anbud eller en offert är att bestämma tid för ett återbesök hos kunden, särskilt om det gäller lite större uppdrag eller ordervärde. Skall anbudet skickas se till att alltid göra det i ett tryckt företagskuvert. 

Claes-Anders Malmberg, Org- och grönytekonsult/VD, Acama konsult AB

Denna artikel

Skriv ut artikeln

Fakta

Artikeln är ett utdrag ur Claes-Anders Malmbergs handbok Grön Marknadsföring som getts ut på Acamas eget förlag.

http://www.acama.se/bocker_lasmer.asp?p=marknadsforing

Senaste artiklar

18 mars 2019

Aktiv riskbedömning och vardagsrisker

Antalet tillbudsanmälningar är ofta lågt och maskinförarnas toleransgräns (”stryktålighet” kallar jag det för) för när ett tillbud inträffat är oerhört hög.

Läs mer »

12 mars 2019

Varför är vintergruset farligt och dyrt?

Mitt i ett stort moln av damm går en gatuarbetare och blåser samman vintergruset. Det sticker i näsan..

Läs mer »

4 mars 2019

Kaffeplantagen i de dimhöljda bergen

Vi åker norrut i delstaten Karnataka för att efter fem timmar på de skumpiga vägarna från Nagarholes vildmarkspark komma till ett av två områden i Indien där man odlar kaffe..

Läs mer »

4 mars 2019

Vildmarksreservatet i Nagarhole

Nagarholes vildmarksreservat ligger i södra Indien på gränsen mellan delstaten Karnataka och delstaten Kerala, längs floden Kabini..

Läs mer »

Bli prenumerant!

Registrera dig för vårt nyhetsbrev här!

Namn:
E-post:
Kategori:

Gilla oss på Facebook!

Gata och park

Fastighet

Kyrkogård

Entreprenad