Att lägga ett anbud är inte så lätt

Publicerad: 2015-04-19 10.06 | Senast ändrad: 2015-04-19 10.13

Att lägga ett anbud är inte så lätt

Efter kundbesöket är det viktigt att följa upp med en skriftlig offert eller ett anbud. Till privatkunder och kommersiella kunder i den privata sektorn skall du skynda dig att lämna en offert eller ett anbud, chansen är större att få ordern desto snabbare du är.
 
Det beror på att kunden inte kommer att avvakta en viss sista anbudsdag utan ta beslut så fort kunden själv är redo för beslutet. I den offentliga sektorn gäller detta bara när det handlar om mindre entreprenader som inte konkurrensutsätts, d v s inte är föremål för upphandling.
 
En annan bra sak med att vara snabb är att kunden får mindre tid att överväga andra alternativ som att t e x fråga dina konkurrenter om ett jämförande anbud. Försök alltid göra anbudet eller offerten när du har besöket och önskemålen i färskt minne, d v s redan samma dag. Det är ett vanligt fel att man sätter sig först några dagar efter kundbesöket och försöker få ihop offerten. Dels går det långsammare eftersom minnet behöver friskas upp, dels ökar risken kraftigt för att man glömmer en eller annan sak. Att glömma något kan innebära flera saker, det kan göra att du offererar ett för lågt pris och tappar intäkter eller att du inte till 100 % uppfyller kundens behov om du t e x glömt ett par saker som kunden var speciellt noga med.
 
Ditt anbud eller din offert skall fylla kundens behov, d v s ge ett bra beslutsunderlag att ta ställning till. Du skall därför göra dina offerter och anbud lättförståeliga, tydliga och genomarbetade.
 
Ge inte kunden bara en a-prislista för de olika arbetena eller produkterna som efterfrågas utan försök att så långt möjligt är knyta ihop säcken genom att lämna fast pris för ett bestämt arbete eller en bestämd kvantitet av produkten. Gäller priset en skötselentreprenad skall kunden kunna se vad det kostar per år totalt för en viss skötselnivå och ibland också olika delar av skötseln kostar så att man kan dra ifrån eller lägga till utifrån behov.
 
Var noga med att visa hur du har kommit fram till det offererade priset, så att kunden förstår vad man får för pengarna. Ange inte bara ett klumppris utan detaljer. Lämna gärna förslag på extraarbeten eller kompletterande produkter och motivera varför dessa skulle vara bra för kunden. I slutändan betyder merförsäljning mycket både vid butiksförsäljning och i entreprenader, ibland är det t o m så att merförsäljningen är helt avgörande för att få en acceptabel vinstnivå.
 
Skriv anbudet på ditt företags brevpapper och kontrollera det för eventuella stavfel eller fläckar. Anbudet skall se prydligt ut och du bör gärna lägga med ett visitkort där du på baksidan skriver att du kommer att ringa upp kunden om ett par dagar för att kontrollera att anbudet säkert har kommit fram och ge tillfälle till frågor och kompletteringar. Det bästa sättet att överlämna ett anbud eller en offert är att bestämma tid för ett återbesök hos kunden, särskilt om det gäller lite större uppdrag eller ordervärde. Skall anbudet skickas se till att alltid göra det i ett tryckt företagskuvert. 

Claes-Anders Malmberg, Org- och grönytekonsult/VD, Acama konsult AB

Denna artikel

Skriv ut artikeln

Fakta

Artikeln är ett utdrag ur Claes-Anders Malmbergs handbok Grön Marknadsföring som getts ut på Acamas eget förlag.

http://www.acama.se/bocker_lasmer.asp?p=marknadsforing

Senaste artiklar

20 januari 2019

Nytt medel mot trottoarens hala isfläckar

Nu när kylan biter i själ och märg är det inte ofarligt att ge sig ut på trottoarer, torg och centrumytor. Det är ju inte bara bilisterna som löper risk att skadas när halkan slår till..

Läs mer »

20 januari 2019

Barmarksdagarna 2019 - Hållbar barmarksdrift

ACAMA inbjuder till Barmarksdagarna 2019 - Hållbar barmarksdrift gata/park, som arrangeras för första gången den 20-21 mars 2019 på Lasse Maja värdshus i Järfälla 

Läs mer »

15 januari 2019

Är det slutet för åkgräsklippare på trånga ytor?

Klippa gräs i parker är väl enkelt och billigt, tänker du kanske. Stora åkgräsklippare som avverkar tiotusen kvadrat på en timme gör att klippningen bara kostar tio öre snittet. Och nåt öre till för putsen..

Läs mer »

8 januari 2019

Gatsoparen ger oss ovärderlig renhållning

Hör inte gatsoparen forntiden till? Är det inte ett tråkigt och nedvärderande arbete som vi på goda grunder har rationaliserat bort med maskinernas hjälp? Svaret på båda frågorna är förstås ett tydligt...

Läs mer »

Bli prenumerant!

Registrera dig för vårt nyhetsbrev här!

Namn:
E-post:
Kategori:

Gilla oss på Facebook!

Gata och park

Fastighet

Kyrkogård

Entreprenad