Konstgräs i trafiken - en minskad olycksrisk för driftpersonalen

Publicerad: 2015-03-22 16.21 | Senast ändrad: 2015-03-23 09.24

Konstgräs i trafiken - en minskad olycksrisk för driftpersonalen

Beställare väjer att anlägga konstgräs framför naturgräs för att reducera driftkostnader. Även livscykelkostnaderna blir lägre som en följd av de lägre skötselbehoven. Ur ett ekonomiskt perspektiv är det därför helt rätt att välja konstgräs istället för naturgräs. Men det finns andra värden som är ännu viktigare.

Det stora värdet finns bakom det faktum att konstgräs kräver färre skötseltimmar. Färre skötseltimmar i en riskfylld arbetsmiljö innebär fler föräldrar som kan återvända till sina familjer efter jobbet. Arbetare i trafikmiljön är i dagsläget överrepresenterade i Arbetsmiljöverkets statistik över skadade och döda i arbetsplatsolyckor.

För trafikanterna finns det uppenbara fördelar eftersom konstgräset ökar kontrasten mot vägbanan. Därmed ökar också uppmärksamheten i trafiken, då refuger blir mer synliga och bilisterna håller sig vakna.

På senare år har det tagits fram konstgräs som ser mycket naturtroget ut. Produktutvecklingen har nått så pass långt att konstgräs, rent estetiskt, kan ses som ett likvärdigt alternativ till naturgräs. Konstgräset kan dessutom anläggas i kreativa färger och utföranden som naturgräs inte kan erbjuda. För den miljömedvetna finns det konstgräsmattor som endast består av en typ av plast, för att enkelt kunna återvinna till nytt konstgräs den dagen mattan upplevs som uttjänt.

Det finns en vanföreställning om att konstgräs är skötselfritt. Ogräs kan etableras och behöver då mekaniskt tas bort med hjälp av en borstvals. Skräp, grenar och övrigt organiskt material behöver tas bort på samma sätt som på en hårdgjord yta. Rekommendationen är att utföra skötsel på ytan en gång på våren samt en gång på hösten.

Vid projektering av konstgräs i trafiken är det viktigt att överbyggnaden dimensioneras för körbarhet om det finns en risk att fordon tar sig in på ytan. Då minskar risken för hjulspår.

Michael Hammar, Ansvarig för produktutveckling på Nordic Surface Sweden AB

Denna artikel

Skriv ut artikeln

Fakta

Kort om Nordic Surface: Vår mission är att möta kundens faktiska och underliggande behov för beläggningar utifrån säkerhet, sinnen, hållbarhet och miljö. Vi vill vara den ledande beläggningsleverantören som arkitekter, beställare, markentreprenörer och användare alltid vill arbeta med. Med hjälp av en aktiv produktutveckling som utgår ifrån användares behov ska vi leda utvecklingen inom anläggningsbranschen. Vi arbetar i dagsläget med konstgräs och platsgjuten gummibeläggning.

http://www.nordicsurface.se/

Senaste artiklar

18 mars 2019

Aktiv riskbedömning och vardagsrisker

Antalet tillbudsanmälningar är ofta lågt och maskinförarnas toleransgräns (”stryktålighet” kallar jag det för) för när ett tillbud inträffat är oerhört hög.

Läs mer »

12 mars 2019

Varför är vintergruset farligt och dyrt?

Mitt i ett stort moln av damm går en gatuarbetare och blåser samman vintergruset. Det sticker i näsan..

Läs mer »

4 mars 2019

Kaffeplantagen i de dimhöljda bergen

Vi åker norrut i delstaten Karnataka för att efter fem timmar på de skumpiga vägarna från Nagarholes vildmarkspark komma till ett av två områden i Indien där man odlar kaffe..

Läs mer »

4 mars 2019

Vildmarksreservatet i Nagarhole

Nagarholes vildmarksreservat ligger i södra Indien på gränsen mellan delstaten Karnataka och delstaten Kerala, längs floden Kabini..

Läs mer »

Bli prenumerant!

Registrera dig för vårt nyhetsbrev här!

Namn:
E-post:
Kategori:

Gilla oss på Facebook!

Gata och park

Fastighet

Kyrkogård

Entreprenad