Att möta kunden i trädgårdsbranschen

Publicerad: 2019-04-14 15.53 | Senast ändrad: 2019-12-10 12.58

Att möta kunden i trädgårdsbranschen

Du kommer aldrig att hinna med, eller ens få till stånd personliga möten med alla tänkbara kundämnen. Därtill räcker vare sig din eller kundens tid. Men, om ditt mål är att klättra upp i värdekedjan och satsa på mer exklusiva och välbetalda arbeten, då är det mycket sannolikt att ett personligt möte med kunden/ beställarombudet är helt avgörande för att du skall kunna nå det uppställda målet.

Det du behöver är ett möte där du och kunden tillsammans besöker objektet och du får möjlighet att tala om varför kunden skall välja just ditt företags kompetens och resurser. Tänk bara på att kunden säkert kommer att träffa fler entreprenörer och att det därför är extra viktigt vilket intryck du ger, i jämförelse med det intryck dina konkurrenter ger.



Kurser-med-SKKF

Aktuella Kurser för Tekniska Förvaltningar


För det första, se till att komma i tid! Att komma för sent till ett första möte med en möjlig kund, är som att komma för sent på första dejten. Ingen bra början. En klockren miss om man vill bygga upp en personlig relation och visa respekt för varandra. Är det oundvikligt att bli sen, t ex för att du sitter i en trafikkö, ring upp kunden i god tid före den utsatta tiden, be om ursäkt och förvarna om att du inte hinner i tid.

 

När du är framme och har hittat personen du skall träffa, presentera dig själv och skaka hand och låt din motpart få tillfälle att presentera sig själv och leda konversationen. Det är alltid bäst om kunden först får förklara vad han eller hon vill och förväntar sig av en ny entreprenör. Glöm inte att stänga av din mobiltelefon, om du inte redan gjort det redan när du parkerade bilen.

Själva ankomsten, med ögonkontakt och handslag, är det som lägger grunden till det första intrycket. Eftersom du arbetar inom den gröna sektorn är det ingen som höjer på ögonbrynen för att du dyker upp i jeans och en snygg tröja i stället för i en Armani! Gröna proffs förväntas vara ledigt klädda och arbeta utomhus, inte inne i ett kontorslandskap. Men, det är ändå viktigt att inte ha de sämsta arbetsbyxorna och en fläckad, sliten fleeceväst utanpå tröjan. Och att inte vara en gående redskapshållare med alla fickor fulla av verktyg och bra-att-ha grejor.

Du vill inte heller att skorna skall lämna leriga spår efter sig på kundens golv eller att bilen du åker i till kundbesöket skall se ut som en rullande skrothög. Tänk igenom hur du vill att kunden skall uppleva dig och ditt företag och se till att alla som representerar företaget gentemot kunderna håller dessa enkla grundregler i minnet vid personliga möten.

Se till att ha med ett anteckningsblock och en fungerande penna på alla kundbesök. Får du frågor som du inte kan svara på med en gång, skriva ned dessa och säg till kunden:

- Just nu har jag inte svaret på din fråga men jag återkommer till dig senast imorgon med ett klart och utförligt svar.

Sök ögonkontakt med kunden, han eller hon bits inte och skulle du ändå känna det svårt att se personen i ögonen så titta på näsroten. Kunden märker ingen skillnad.

Gäller det ett mindre uppdrag och sådana tjänster som du brukar utföra regelbundet åt olika kunder, t ex grönyteskötsel eller plattläggning, skall du försöka ge kunden ett prisförslag direkt på plats. Komplettera med att sända över ett samlat avtalsförslag en eller ett par dagar senare. Därför behöver du skaffa dig en god och säker magkänsla för både din egen kostnadsbild och marknadspriset i ditt område för motsvarande tjänster.

Börja inte med att prata om priset! När du väl hört vad kunden efterfrågar, är det dags för dig att ge ditt förslag. Tänk då på att se möjligheterna snarare än att bara se problemen som kan komma. Var observant på vad kunden sagt innan, stämmer det med dina egna tankar om uppdraget? Fyller ditt förslag verkligen kundens behov? Var noga med att framhålla varför kunden skall välja just ditt företag.

Här är några exempel på goda sidor att framhålla för kunden:

•         Lokalt förankrade

•         Bred kompetens

•         Snabb hjälp, flexibla

•         Tillförlitliga, proffsiga

•         Levererar kvalitet

•         Försäkrade

•         Personlig kontakt

•         Prisvärda

Tänk också på att:

•         Kunden skall kunna identifiera sig med dig och du med deras behov

•         Hög kvalitet ger goodwill

•         Du skall erbjuda konceptuella helhetslösningar för kunden

•         Du skall ha en ansvarig för varje kund, göra det enkelt för kunden

•         Du skall besöka kunden/beställaren regelbundet ute på fältet

När det är dags att avrunda besöket och dra sig hemåt, glöm inte att överlämna ditt visitkort och lämna en säker uppgift till kunden om när du har anbudet/ förslaget klart och hur det kommer att överlämnas till kunden. Sist men inte minst, tacka för att kunden tagit sig tid med dig och säg att du är tacksam för att du får möjlighet att lägga ett anbud på deras uppdrag. Framhåll gärna att det passar väl in bland dina andra uppdrag och det skulle vara roligt att få dom som kund.

Claes-Anders Malmberg, Org- och grönytekonsult/VD, Acama konsult AB

Denna artikel

Skriv ut artikeln

Fakta

Våra aktuella kurser hittar du på följande länk:
https://gronatrender.se/article.php?id=385

Anmälan

Anmäl dig till vår kurs-och konferensansvarige, Maria Malmberg,
via e-postmaria(a)acama.se
eller telefon070-639 88 93.


Du kan också anmäla dig via kursanmälningsformuläret ovan. 

Kolla gärna in på och gilla vår sida på Facebook!
https://www.facebook.com/GronaTrender/

Vi följer branchens standardregler vid bokning.

Deltagare är anmäld så snart ACAMA accepterat bokningen och skickat 
bekräftelse på att deltagaren antagits på kursen.
Eventuell avbokning ska alltid ske skriftligt till ACAMA.
Vid avbokning 4 - 3 veckor före kursstart ska beställaren ersätta ACAMA 
med 50% av kursavgiften.
Vid avbokning 2 - 0 veckor före kursstart ska beställaren ersätta ACAMA 
med 100% av kursavgiften.
Vid förhinder kan platsen överlåtas till kollega från samma 
organisation. Detta skall skriftligt meddelas ACAMA via e-post.
ACAMA har rätt att ställa in en kurs varvid alla eventuellt inbetalda 
avgifter återbetalas. Ersättningar därutöver utbetalas ej.
ACAMA fakturerar kursavgiften före kursstart, betalningsfristen är 30 
dagar.
ACAMA reserverar sig för eventuella ändringar i programmet.

Senaste artiklar

29 mars 2020

Hur ställer vi om till extensiv parkskötsel?

Hur går vi över till extensiv parkskötsel? Börja med gräset.

En fjärdedel av parkens kostnader brukar gå till att sköta bruksgräset. Och det har blivit allt fler intensivt skötta ytor i kommunerna. Hur kan man effektivisera, förbilliga eller sänka ambitionerna?

Läs mer »

26 mars 2020

Livesänd webbkurs i säker gravgrävning

Hur mycket belastning tål marken närmast schaktet? Behöver vi veta mer om markens egenskaper, till exempel genom att göra en geoteknisk undersökning? Gravgrävning är det farligaste arbetsmomentet i kyrkogårdsarbetet och innehåller många förhöjda arbetsrisker.

Då vårens kurser har tvingats ställas in pga det härjande corona-viruset  erbjuder Acama i samarbete med SKKF, möjlighet att deltaga i två komprimerade kurstillfällen via livesända webbkurser.

 

Läs mer »

25 mars 2020

Webbkurs - åtgärda okända pengahål i kommuntekniken

Gemensamma kostnader, anläggning, förråd, verkstad och tunga transporter.
Jobba hemma och utbilda dig. LIVE-sänd webbkurs på nätet!
Utbildningen ges via videolänk och motsvarar två lärarledda halvdagar där deltagarna kommer ha möjlighet att samverka och ställa frågor direkt till kursledaren.

Läs mer »

25 mars 2020

Webbkurs - bemanna och prioritera samhällsviktig kommunteknik

Produktionsplanering av vad, när, hur och var, identifiera och kvantifiera samhällskritiska arbeten, fastställ lägsta godtagbara standard, identifiera och säkerställ kompetenser och resursförsörjning.

Jobba hemma och utbilda dig. LIVE-sänd webbkurs på nätet!   

Läs mer »

Bli prenumerant!

Registrera dig för vårt nyhetsbrev här!

Namn:
E-post:
Kategori:

Gilla oss på Facebook!

Inspiration

Kyrkogård

Entreprenad